Wikia

Ýfir Brúinni
Ýfir Brúinni.jpg
Naam Ýfir Brúinni
Volledige naam Ýfir Brúinni
Geslacht Man2.png
Geboortedatum 3 oktober, 1990
Geboorteplaats Fridborg, Libertas
Ouders Erik Brúinni (1975-1997)
Melissa Weerts (1977-1997)
Woonplaats Wikiwijk, Wikistad
Woonplaats 2 Fridborg
Functies Straatartiest, muzikant, gitarist
Talen Nederlands, IJslands
Geloof Atheïst
Ýfir Brúinni 2.jpg

Ýfir Brúinni in 2010 in Skeend.

Ýfir Brúinni (3 oktober, 1990 in Fridborg) is een Libertaans straatartiest en muzikant, actief in de hoofdstad Wikistad sinds 2008. Hij is ook een activist en atheïst.

Biografie Edit

Jeugd Edit

Ýfir Brúinni werd geboren op 3 oktober in 1990 in de woonplaats van zijn ouders, Fridborg. Zijn vader werkte in één van de steenkoolmijnen en zijn moeder was professor aan de Vrije Universiteit van Wikistad, maar toen beiden overleden in 1997; zijn vader in de mijnschacht en zijn moeder aan een hersentumor, verhuisde Ýfir naar zijn tante in Wikistad waar hij naar school ging. Op jonge leeftijd leerde hij gitaar spelen en ging naar de kunstschool. Hij begon zelfs op te treden in het jeugdhuis in 2004. Toen ook zijn tante stierf door een auto-ongeluk in Thailand, moest Brúinni naar een weeshuis in Skeend. Hij besloot zelf om zijn studies te stoppen en ging op straat geld verdienen door te zingen en muziek te maken op zijn gitaar. Maar hij verhuisde naar Wikistad terug zodra hij geld had en begon voor zijn huisje in de Wikiwijk te zingen.

Carrière Edit

De platenmaatschappij LP-Music ontdekte hem in 2007 en hij verkreeg er een langdurig contract voor enkele jaren. De enige voorwaarde was dat hij enkele songs uitbracht en moest optreden op verschillende podia in heel Libertas. Tot 2009 hield Brúinni dit vol, maar hij werd een activist op alle mogelijke gebieden. Hij werd een filosoof en begon meer over het leven te begrijpen en te vertellen. Zijn contract werd opgedoekt en hij begon terug in de Wikiwijk te zingen. Daarna ging hij echter naar het Centrum om voor de belangrijke overheidsinstellingen te staan. In 2012 werd Ýfir Brúinni gearresteerd wegens dronkenschap en geweld. Ook zijn opvattingen over Libertas en de rest van de wereld vielen niet in goede aard.

Around Wikia's network

Random Wiki