Wikia

Eagle Star Award.png Deze persoon won de Eagle Star Award 2007 in de categorie geschiedenis. Eagle Star Award.png
Alexander I van Libertas
Alexander van Vryheidt
Koning van Libertas
Volledige naam Alexandru din Libertate I van Vryheidt
Geboortedatum 27 april 1638
Piatra, Libertas
Overlijdensdatum 19 november 1702 (64 jaar)
Victoria, Libertas
Periode 1666-1702
Voorganger Rob Lievertas III
Opvolger Alexander II
Achtergrond
Geslacht Alexandru
Vader Gheorghe din Libertate
Moeder Ioana din Libertate
Fresco.jpg

Engel met Alexanders hoofd

Bestand:Luchter.jpg

Alexander din Libertate I van Vryheidt (27 april, 1634 in Piatra - 19 november, 1702 in Newport) was de vierde koning van Libertas. Hij regeerde tussen 1666 en 1702; dee periode staat bekend als een van de rustigere periodes in de Libertaanse geschiedenis. Hij was van Roemeense afkomst en wordt gezien als de stichter van het Geslacht Alexandru.

Bestuur Edit

Troonbestijging Edit

Lievertas liet hem met zijn kleindochter trouwen omdat hij weinig vertrouwen had in zijn zoons en kleinzoons. In Alexander zag hij de échte leider zitten. En zo gebeurde het ook. Nadat én de zoon, én de kleinzoon van Lievertas geen goede bestuurders bleken te zijn, werd Alexander in 1666 gekroond tot Koning van Libertas, als Alexander I van Vryheidt in de Koninklijke Kathedraal te Wikistadt. Het was de eerste koning van Libertas die geen nakomeling was van de vrijheidsstrijder Lievertas.

Heropbouw Edit

Alexander van Vryheidt's taak was het land Libertas te heropbouwen. Rob Lievertas III werd na een jaar tijd regeren al afgezet, en het volk was nog steeds onrustig. Maar Alexander wist het volk te kalmeren. Hij zorgde voor een aantrekkelijke economie, goede handelsverdragen met andere landen en hij zorgde voor huizen, want veel huizen waren nog vernield overgebleven van de revolutie.

Verder draaide hij veel controversiële beslissingen van zijn twee voorgangers terug en volgde hij de politiek van Rob Lievertas. Hij zorgde ervoor dat de Fittorianes, Roemenen en Engelsen dezelfde rechten zouden hebben als de Nederlandse handelaars uit Wikistadt. Onder zijn leiding bevond Libertas zich in een bloei, die tientallen jaren lang zou duren. Met zijn sterke diplomatie wist hij goede banden aan te leggen met grote rijken zoals Engeland, Spanje en Frankrijk en wist hij de vrede te bewaren. Met Engeland sloot hij een verdrag, dat Newport autonoom mocht blijven binnen Libertas en dat Engeland het gebied nooit zou mogen annexeren. Uiteindelijk ging Alexander zelfs een alliantie aan met het machtige Engeland.

Buitenlandse invallen Edit

Tussen 1689-1702 dreigde er steeds meer gevaar van buiten af. Onder andere Portugal en Frankrijk deden pogingen om Wikistad te veroveren. Alexander werd gedwongen te verhuizen naar het nabije Victoria. Uiteindelijk wist Alexander van Vryheidt de vijanden weg te krijgen, door te dreigen met een Engelse inval. De Fransozen hadden nog slechte herinneringen aan de Engelsen overgehouden en verlieten uiteindelijk het land. De Portugezen werden al verwacht door Alexander. Voordat de Portugezen in Wikistadt aankwamen, liet hij de bevolking evacueren naar de bergen en nam hij al het voedsel mee en vergiftigde hij het bronwater. De haven stak hij in brand. De Portugezen hielden het al gauw voor gezien, en zijn nooit meer teruggekomen. De haven werd gerepareerd en Alexander liet grote ladingen voedsel uit Terra Nostra brengen naar Wikistadt.

Dood en opvolging Edit

Precies in dat jaar, 1702, stierf Alexander van Vryheidt in zijn huis in Victoria op 64-jarige leeftijd. Zijn huis in Victoria is nu het Gedenkhuis Alexander van Vryheidt en wordt dagelijks bezocht door horden toeristen. Vroeger was dat huis een kasteel, met grote tuinen (Klein Park)

Zijn opvolger werd Alexander de Wijze. Hij probeerde in de stijl van Alexander van Vryheidt te regeren.

Alexander's kleinzoon, Alexander III heeft ook op de troon gezeten. Echter werd hij niet zo'n groot leider als Alexander van Vryheidt, die samen met Rob Lievertas als de belangrijkste staatshoofden van het Koninkrijk Libertas ooit wordt gezien.

Familie Edit

Stamboom van Alexander Edit

De voorouders van Alexander zijn onbekend, en zijn praktisch onmogelijk om te kunnen achterhalen. Sjabloon:Stamboom

Alexanders familie Edit

Alexander trouwde met Victoria Lievertas en had zeven kinderen. Hij wordt ook gezien als de stichter van het Geslacht Alexandru, aangezien hij aan het hoofd van dat geslacht staat. Zijn kinderen gebruikten allen de naam "Alexandérus" als achternaam (betekent "(kind) van Alexander" in het Fittorianes), een trend die al gauw ophield toen Alexander II alle achternamen weer veranderde in "Alexandru" in het jaar 1702.

Zijn kinderen waren:

NakomelingenEdit

Alexander I van Libertas is merkwaardig een voorouder van vele andere koningen en staatshoofden. Heel veel koningen/adellijke staatshoofden van andere leden van de Internationale Wiki Organisatie van vandaag stammen af van Alexander I via zijn kinderen.

Via Hortense van Libertas, later Kroonprinses van Strasland, is hij de voorouder van Marianne I van Strasland, de huidige vorstin van de Deenstalige eilandengroep. Anna Van Draak, een nakomelinge van Alexander, was de grootmoeder van de huidige Cettatiaanse koning, Jean-Louis II de Cettatie. Via Catharina van Libertas, zijn kleindochter, is hij ook de voorouder van de Juliaanse vorsten met als nakomelingen Danilo III van Juliana, de laatste koning, en David de Bernières, de huidige troonpretendent. Ook via zijn verre Libertaanse afstammelinge Christine is hij voorouder van Danilo III en David.

Around Wikia's network

Random Wiki