Wikia

Alpha Cycling Tour

De Alpha Cycling Tour is een meerdaagse wielerwedstrijd die sinds 1955 wordt georganiseerd in Libertas. De wedstrijd vindt plaats elk jaar in juni en maakt sinds 2005 deel uit van de UCI Europe Tour. Tot 2009 heette de etappekoers de Ronde van Libertas, maar vanwege sponsorredenen door Alpha Media is deze naam veranderd. Het is de belangrijkste rittenkoers van Libertas.

De Alpha Cycling Tour telt meestal zo'n 6-8 etappes waaronder een tijdrit en enkele bergritten in het Wikigebergte. De proloog wordt elk jaar in een andere gemeente gehouden.

KlassementenEdit

Het algemeen of individueel klassement is het belangrijkste klassement. De leider van dit klassement draagt een blauwe trui en de wielrenner die na de laatste etappe deze blauwe trui draagt, is de eindwinnaar van de Alpha Cycling Tour. Van elke renner worden de tijden, die hij over elke etappe rijdt, opgeteld en die persoon die alle etappes in de minste tijd heeft afgelegd, staat bovenaan in het algemeen klassement.

Daarnaast is er ook een puntenklassement voor sprinters (groene trui) en een bergklassement voor klimmers (zwarte trui). Beide klassementen werken met een puntensysteem en er kunnen tijdens de etappes in tussensprints en passages op berg- en heuveltoppen punten worden verzameld.

Ten slotte is er ook een ploegenklassement. Hier worden de tijden van de vier snelste renners van iedere ploeg opgeteld. De ploeg die daarna de minste tijd heeft, mag als leider in het ploegenklassement met een blauw rugnummer rijden.

Around Wikia's network

Random Wiki