Wikia

Wikistad

Anne Van der Bruggen

1.904pages on
this wiki
Add New Page
Talk6 Share

This page is currently under construction.

Info.png
Anne van der Bruggen
Anne van der Bruggen new.jpg

Anne van der Bruggen in 2012 voor FC Wikistad.

Naam Anne van der Bruggen
Volledige naam Anne Karel Gerbrandt van der Bruggen
Geslacht Man2.png Man
Geboortedatum 22 februari, 1983
Geboorteplaats Enschede, Nederland.png Nederland
Partner Fleur Remans (1986)
Kinderen Karel van der Bruggen (2010)
Jasmien van der Bruggen (2012)
Ouders Gerbrandt van der Bruggen (1959)
María González (1960)
Woonplaats The Port, Koningstad, Flag of Brunant.png Brunant
Woonplaats 2 Villawijk, Wikistad, The Eagle Stars.png Libertas
Functies voetballer
voetbaltrainer
Talen Engels, Libertaans, Spaans
Geloof Rooms-Katholiek

Anne Karel Gerbrandt van der Bruggen (22 februari 1983 in Enschede) is een Libertaans-Spaans-Nederlands voetballer, die speelt als doelman. Hij is zowel kapitein van de Brunanter voetbalclub St. Marks Koningstad uit de First League als het Libertaanse nationale team. Hij wordt aanzienlijk beschouwd als één van de beste Libertaanse doelmannen aller tijden, maar ook in andere wikilanden.

Voordat hij in Brunant terechtkwam, speelde van der Bruggen drie seizoenen bij FC Wikistad in Wikistad en daarvoor ook vijf seizoenen bij FC Magnus Réal Sportas in Newport waar hij tijdens zijn jeugd ook voetbalde.

Biografie Edit

Jeugd Edit

Anne van der Bruggen werd op 22 februari in 1983 geboren in de Nederlandse stad Enschede in de provincie Overijssel in de streek Twente. Daar waren zijn vader, voormalig doelman Gerbrandt van der Bruggen, actief bij FC Molenbeek, en zijn moeder, de Spaanse María González, op vakantie in een hotel. Al op acht-jarige leeftijd begon Anne van der Bruggen in het jeugdsysteem van FC Magnus Réal Sportas. Hij speelde aanvankelijk als middenvelder, maar door zijn idool; de Brunanter keeper Mathis Bates die actief was bij FC Skeend, verwiselde hij zijn positie naar verdediger en zelfs naar doelman op elf-jarige leeftijd. In september 2003 mocht ook hij één wedstrijd voor het nationale team U21 spelen. Vanaf de winter van 2004-2005 begon van der Bruggen met de A-kern mee te trainen en vanaf 1 januari 2005 was hij eerste keeper op 22-jarige leeftijd.

FC Magnus Réal Sportas Edit

Op 14 maart 2005 begon van der Bruggen te spelen voor FC Magnus Réal Sportas in Newport in de provincie Esdoornheuvels waar hij al onmiddelijk vele fans en supporters kreeg. Hij kon in het seizoen van 2008 zelfs twee penalty's omzetten, tegen FC Skeend en FC Marum Boys. In eind 2009 werd echter bekendgemaakt dat de gigantische doelman de Newportse club zou verlaten.

FC Wikistad Edit

Op In februari 2010 speelde van der Bruggen zijn eerste wedstrijd voor het eerste elftal van FC Wikistad, tegen FC Magnus Réal Sportas[1]. Hij liet slechts enkele ballen binnen en werd op het einde van het jaar tot eerste doelman benoemd[2]. Binnen- en buitenlandse clubs waren in hem geïnteresseerd, maar hij wou blijven bij Wikistad. In 2006 mocht hij twee wedstrijden voor het Libertaans team U23 spelen, tegen Oekraïne en Zwitserland[3]. Gedurende enkele seizoenen bleef Anne van der Bruggen eerste doelman bij FC Wikistad, maar in de seizoenen 2010 en 2011 werd hij tweede keeper. Daarom besloot hij in 2012 nog minder te gaan spelen voor zijn team. Daarbovenop werd hij ook nog eens trainer van een jeugdploeg bij Wikistad. In december 2012 werd op het Transfercentrum bekend gemaakt dat van der Bruggen Wikistad zou verlaten.

In 2007 en 2008 won Anne van der Bruggen de Beste doelman-prijs, één van de Libertan League prijzen.

St. Marks Koningstad Edit

Anne van der Bruggen brunant.jpg

Anne van der Bruggen in december 2012 in Brunant.

In december 2012 werd bekendgemaakt dat Anne van der Bruggen naar St. Marks Koningstad in Brunant zou verhuizen. Vanaf januari 2013 mocht hij er wedstrijden beginnen te spelen.

Libertaans nationaal team Edit

Sinds 2006, toen hij één wedstrijd speelde, heeft van der Bruggen meer dan zestig wedstrijden gespeeld voor het Libertaans voetbalelftal. Momenteel is van der Bruggen de eerste doelman voor het nationale team.

Statistieken Edit

Team Seizoen Totaal
Wedstrijden Doelpunten
The Eagle Stars.png FC Magnus Réal Sportas 2005 8 0
2006 12 0
2007 20 0
2008 24 2
2009 22 0
The Eagle Stars.png FC Wikistad 2010 17 1
2011 13 0
2012 6 0
Flag of Brunant.png St. Marks Koningstad 2012-2013 0 0
Totaal 122 4

Internationale statistieken Edit

Jaar Totaal
Wedstrijden Doelpunten
2006 1 0
2007 4 0
2008 9 0
2009 11 0
2010 9 0
2011 14 0
2012 13 0
Totaal 61 0

Supporters Edit

Onder de fans van de club FC Magnus Réal Sportas in Newport heeft Anne van der Bruggen een geweldige bekendheid gemaakt. Hij ging erg goed met ze om. Na elke wedstrijd dronk hij een biertje met zijn trouwe fans, en wanneer er relletjes waren met fans van een ander elftal, vocht van der Bruggen altijd trouw mee. Hij is al dikwijls opgepakt voor geweldsdelicten, het in elkaar slaan van vervelende hooligans, maar kwam er steeds mee weg omdat hij een levende legende en een kijkcijferkanon is. Ook bij zijn volgende club, FC Wikistad, kon Anne vrienden worden met vele fans.

Rotte tomaat Edit

In zijn stamkroeg de Dorpsstraat te Newport gooide een ontevreden fan op 7 oktober 2009 een rotte tomaat naar het hoofd van Anne van der Bruggen. Anne stond op, vatte de man in zijn kraag en nam hem mee naar de haven. Een half uur later kwam Anne weer neuriënd zitten op zijn plek en bestelde een biertje. De vraag van velen was wat Anne met de tomatengooier deed na het conflict. De man die de tomaat gooide, is niet meer teruggevonden.

Mogelijk was Pierlot Adrianusz de tomatengooier, want hij overleed op dezelfde dag. De twee kenden elkaar als coach en speler, maar Anne staat erom bekend dat hij zich niet liet commanderen. Mogelijk is er iets fout gegaan bij de training of wilde Pierlot een simpel grapje maken, dat echter slecht afliep.

Uiterlijk Edit

Anne van der Bruggen is een lange doelman, stevig gebouwd en zo sterk als een beer. Zijn reflexen zijn uitstekend en verrasend wenbaar.

Met een lengte van 2.04 meter en een gewicht van 128 kg is Anne Karel Gerbrandt van der Bruggen één van de de grootste en zwaarste spelers en doelmannen in de geschiedenis van het Libertaanse voetbal die ooit op professioneel niveau heeft gespeeld. Hij bezit hiervan zelfs het record van zwaarste doelman, officieel erkend door de Voetbalbond.

Volgens trouwe supporters is Anne van der Bruggen de enige voetballer die vanuit de ruimte is te zien, maar natuurlijk werd dat verzonnen.

Persoonlijk leven Edit

Anne van der Bruggen werd geboren in Enschede, een stad in Nederland, in een Twents gezin, als een echte Tukker[4]. Van der Bruggen is al sinds zijn vroege jeugd een voetballer geweest. Het liefst speelde hij als aanvaller, maar vanwege zijn toen al grote lijf en klungeligheid liep hij mensen voor de voeten. Daarom werd hij steevast, tegen zijn zin in, op doel gezet[5]. Uiteindelijk begon hij het leuk te vinden en kreeg er grote handigheid in.

Anne van der Bruggen is een geweldig goede judoka en behoort tot de judotop van Libertas in de categorie boven de 100 kilogram. Hij heeft al diverse titels en overwinningen op zijn naam staan, zoals een overwinning op het nationaal kampioenschap van 2007 en tweemaal een tweede plaats, in 2009 en 2012.

In 2009 trouwde Anne van der Bruggen met Fleur Remans en kreeg twee kinderen; Karel in april 2010[6] en Jasmien in augustus 2012[7]. Samen met zijn gezin woont hij in The Port, een wijk van Koningstad, de hoofdstad van Brunant. Daarbuiten heeft hij een villa in de Villawijk van Wikistad[8][9]. Via de Spaanse familiekant van zijn moeder, gaat hij af en toe naar Cordoba, een stad in Spanje.

Referenties Edit

  1. FC Magnus Réal Sportas was de voormalige club van Anne van der Bruggen.
  2. Dat was niet officieel, maar Anne van der Bruggen mocht meer wedstrijden spelen dan voordien.
  3. Beide wedstrijden liet hij geen bal binnen en won het Libertaans voetbalelftal.
  4. Een "Tukker" is een Nederlands persoon uit de stad Twente. Anne van der Bruggen is een echte Tukker, volgens fans.
  5. Bij een jeugdtoernooi in Nederland had zijn vriendenploeg een doelman nodig en werd Anne van der Bruggen in het doel gezet, ook vanwege zijn lichaamsbouw.
  6. Karel van der Bruggen werd op 8 april 2010 geboren.
  7. Jasmien van der Bruggen werd op 29 augustus 2012 geboren.
  8. Daar woonde hij voor zijn transfer naar Brunant.
  9. Die villa dient als tweede huis of als vakantiehuis wanneer het gezin op familiebezoek in Libertas gaat.

Around Wikia's network

Random Wiki