Wikia

Bart Jón Koenen (6 juni 1973) is een Libertaans politicus. Hij is sedert 2017 de gouverneur van Nyttfronsey. Hij is de voorzitter van de ChristenPartij. Koenen is beroepshalve journalist en historicus.

BiografieEdit

Voor de politiekEdit

Bart Koenen werd geboren als zoon van Jón Koenen, een vooraanstaand lid van de Nationalistische Partij van Nyttfronsey, en zijn Albanese vrouw Artemida Qypi. De jonge Bart studeerde aan Háskoli in zijn geboortestad Nyttfron en vervolledigde zijn hogere studies journalistiek aan de Universiteit van Victoria. Koenen komt uit een streng katholiek gezin en was misdienaar en serviënt in de Sint-Andreaskathedraal. Hij spreekt vloeiend Noords.

Na zijn studies ging Koenen onmiddellijk aan de slag bij het Dagblaðið Nýttfróns in 1996. Hij was ook mede-oprichter van de historische cultuurvereniging Fundur in 1997. Eind jaren '90 schreef Koenen historische artikels over de Espeekuuaanse Vikingen en de geschiedenis van Nyttfronsey. In 2003 werd hij hoofdredacteur van het Dagblaðið Nýttfróns. Hij werkte ook twee jaar op het Ministerie van Cultuur, Sport en Toerisme op het departement Taal.

Politieke carrièreEdit

Koenen werd lid van de ChristenPartij in 2005 toen hij zijn functie als hoofdredacteur bij Dagblaðið Nýttfróns opgaf. In 2006 zou hij deelnemen aan de Nyttfroner gemeenteraadsverkiezingen. Hij werd verkozen namens zijn partij en voerde hevige oppositie in de gemeenteraad. Nog geen drie maanden later was er een zetel vrijgekomen van de ChristenPartij in de provincieraad van Nyttfronsey. Koenen gaf zijn ambt als gemeenteraadslid op en werd provincieraadslid en tevens gedeputeerde in de provinciale deputatie.

In 2008 nam Koenen deel aan de parlementsverkiezingen. Ondertussen was hij voorzitter van de ChristenPartij in Nyttfronsey geworden en een vooraanstaand gedeputeerde. Hij werd verkozen als parlementslid, maar besloot zijn zetel niet op te nemen en nog twee jaar langer als provincieraadslid en gedeputeerde te dienen. In 2010 dan nam hij zijn post als parlementslid wel op. Na driekwart jaar werd hij verkozen als partijvoorzitter en werd Koenen ook fractievoorzitter van de ChristenPartij in het Parlement. Hij werd datzelfde jaar ook verkozen in de gemeenteraad van Nyttfron.

In 2012 gaf hij zijn post als gemeenteraadslid op nadat Koenen, na de parlementsverkiezingen van 2012, herverkozen werd als parlementslid, maar tevens benoemd werd tot Minister van Milieu en Energie door eerste minister Jan Janssens (eveneens van Nyttfron afkomstig) in de regering-Janssens. Hij gaf zijn post als parlementariër op ten voordele van Eric Peyron. Hij zette zijn functie als minister verder in de regering-Neyt vanaf 2016, maar in het kabinet-Vantichelt verving hij Dirk Vantichelt als Minister van Buitenlandse Zaken in maart 2017.

In juli 2017 geraakte bekend dat Bart Koenen door Koning Hendrik I werd benoemd tot nieuwe gouverneur van Nyttfronsey in navolging van Dirk Eismann. Als minister werd hij vervangen door Marianne Gerritsen. Koenen is nog steeds partijvoorzitter van de ChristenPartij.