Wikia

Wikistad

Begrafenis RG

1.887pages on
this wiki
Add New Page
Talk19 Share

Begrafenis van RG, voormalig Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken vond plaats op 7 november 2007 om 12 uur in de Sint-Agathakathedraal.

De dierbare overledene werd bijgezet in het familiegraf op Begraafplaats van Wikistad.

Op 3 februari 2008 zou RG in levende lijve zijn gezien op Insula Governationis. Veel mensen reageerden angstig, maar er waren ook een groot aantal blije reacties. Zou er een wonder zijn gebeurd?

UitvaartEdit

Tijdens de uitvaartplechtigheid in de Sint-Agathakathedraal las een vooraanstaand Libertaans burger volgende tekst voor:

Afscheid nemen
Burgers van Libertas, familie, vrienden en kennissen,
Met pijn in het hart nemen we vandaag afscheid van een groot man.
Een man die omzeggens aan de doopvont van Libertas stond.
Zijn inzet, zijn doorzicht en zijn rechtschapenheid
Mogen ons een voorbeeld zijn.
Om het met zijn woorden te zeggen:
Het lichaam hebben we, nu nog het bloed
Met deze woorden zullen we hem blijvend herdenken.

Bloemen en kransen Edit

Bestand:Begrafenisbloemen 800px-IMG 0176 - Wien - Peterskirche.jpg

Vroeg in de ochtend reeds werden de eerste bloemstukken binnengebracht in de Sint-Agathakathedraal.

Perle stelde een arrangement samen uit lelies omdat de lelie staat voor beminnelijkheid, geestelijke liefde, zuiverheid, reinheid, vruchtbaarheid en eenheid.

Op het lint een laatste groet aan de overledene: Het lichaam hebben we, nu nog het bloed .

Op het lint aan de rouwkrans die Aesopos liet maken, de veelzeggende woorden Mutatis Mutandum.

Symphonie funèbre en begrafeniscantateEdit

Bestand:Begrafenis - Kraus standbeeld.jpg

Joseph Martin Kraus (Miltenberg am Main, 20 juni 1756 - Stockholm, 15 december 1792), was een Duitse componist en hofkapelmeester van Gustaf III in Stockholm, ook wel de 'Zweedse Mozart' genoemd.

Carl Jonas Love Almqvist over de Symfonie funèbre en de begrafeniscantate:

Goddelijke Kraus!
Ik heb een begrafenismuziek gehoord, die slechts een enkele fout bevatte: zij was zo mooi, dat ik omwille daarvan, zolang zij klonk, niet aan de begrafenis zelf dacht, en niet aan diegene, die begraven werd.
Vergeef me hiervoor, schaduw van mijn koning!
U zelf heeft Kraus hierheen gehaald – nu ziet u de gevolgen.

Condoleances Edit

Na de begrafenis was er gelegenheid om de familie te condoleren op de Begraafplaats van Wikistad.

Aanwezigen Edit

Al zijn familieleden en vrienden waren erbij :

Bijzonderheden Edit

Om klokslag 12 uur werd in het hele land 1 minuut stilte gehouden, 1 mooie minuut om nog aan de goede tijd met RG te denken en om afscheid te kunnen nemen. Om 12:01 werd R ter aarde besteld.

Zie ook Edit

Around Wikia's network

Random Wiki