Wikia

Ben Opať (8 september 1970) is een Libertaans-Mäöreser politicus en de huidige burgemeester van Nyttfron namens de ChristenPartij.

BiografieEdit

Opať is beroepshalve journalist bij de redactie van het Dagblaðið Nýttfróns. Hij is mede-oprichter en raadslid van de historische cultuurvereniging Fundur, samen met zijn beste vriend Bart Koenen. Hij werd voor het eerst verkozen als gemeenteraadslid van Nyttfron in 1990 op 20-jarige leeftijd. Hij is sindsdien onafgebroken gemeenteraadslid. Tevens is Opať sinds 2010 burgemeester van deze Oost-Libertaanse stad. Hij is ook wethouder geweest in het verleden.

Hij werd voor het eerst als parlementslid verkozen in 1996. Vier jaar later werd hij niet herverkozen, maar in 2004 en 2008 wel. In 2012 werd hij herkozen als parlementslid, maar besloot hij zijn functie als parlementariër niet meer op te nemen. Twee jaar later verving hij tijdelijk Minister van Onderwijs Karel Hoogvleet. Na drie maanden werd hij vervangen door Rosalie De Jong.

Beginnetje
Dit artikel is een beginnetje. U wordt uitgenodigd om dit artikel te bewerken en iets aan dit artikel toe te voegen.
Info