Wikia

William Goodwin

WG handtekening

Dit is de bibliografie van William Goodwin:

Situering Edit

William Goodwin schreef tijdens zijn bijna dertigjarige schrijverscarrière uitsluitend fantasyboeken.

Merkwaardig is het feit dat alle boeken zich afspelen binnen dezelfde fictieve wereld, Half-world genaamd (Halfwereld in de Nederlandse vertalingen), zelfs wanneer Goodwin samenwerkte met andere auteurs, voornamelijk Seth Cohen en Ellis Sobol. De beschreven wereld, bewoond door gewone mensen en allerlei soorten fantastische wezens, heeft een geheel eigen geografie, eigen volkeren, religies, koninkrijken, enzovoort. Doordat die in elk boek steeds verder uitgediept worden, krijgt de lezer een steeds beter beeld. Goodwin noemde Half-world liefkozend "mijn thuis". Z'n eerste in boekvorm gepubliceerde verhaal uit 1985 (A Ballad for Hildrid) speelde zich af in het fictieve land As'tia, dat meer dan twintig jaar later opnieuw als setting zou dienen in Hear, the Grand Awl Speaks (2007), één van Goodwins laatste werken.

De boeken zijn bijna allemaal geschreven voor een jeugdig en jongvolwassen publiek. Grote uitzondering vormt de Stories of the Eewee-reeks, die Goodwin schreef samen met zijn echtgenote Ellis. Hoewel de verhalen aanvankelijk gericht waren op een jongerenpubliek, evolueerden ze naar een serie bedoeld voor kinderen. Logisch, aangezien Ellis als auteur zelf kinderboeken schreef. Hun eerste verhaal, The Thief of Banntur uit 1993, is gebaseerd op de Disney-tekenfilm Aladdin, een jaar daarvoor verschenen. Hun laatste samenwerking lag in de lijn van Ellis' Tales of the Forest-kinderboekenreeks, waarbij een aantal pratende bosdieren centraal staat.

Tot nu toe kreeg enkel de trilogie The Legend of F'ril the Dragonslayer uit 2009 een Nederlandse vertaling. Vandaar dat in de onderstaande bibliografische lijst bijna alleen de Engelstalige titels en namen gehanteerd worden.

Een groot stuk van Goodwins werk vertoont opvallende gelijkenissen met dat van de Amerikaanse schrijvers Raymond E. Feist en George R.R. Martin.

Romans Edit

Thaumaturge Edit

Titel Fictieve landen Jaar Vertaald in Pagina's ISBN
Thaumaturge Cerdan 1988 n.v.t.  ?  ?
In dit boek begint het avontuur van de jongens Lerr en Tanrad. Lerr wordt gekozen als leerling door de hofmagiër van Hertog van Torild-Honess. Later verslaat Lerr twee trollen en wordt hij benoemd tot Jonkheer[1] aan het hof van Torild-Honess. Ondertussen worden er vreemde mensen gesignaleerd in Cerdan; mensen die niet van Cerdan komen en dood en verderf aanrichten. Daarna gaan de jongens Lerr en Tanrad, die inmiddels soldaat is, met de hertog en nog wat anderen naar de stad Angran, waar de Prins van het Koninkrijk zetelt. Onderweg vinden allerlei avonturen plaats, en beginnen er dingen die niet meer ongedaan kunnen worden.

Kin of the Dynlye Edit

The Blood Cerdan, Cham 1989 n.v.t.  ?  ?
In het koninkrijk van Cerdan heerst al jaren betrekkelijke rust. Aan die periode van vrede en voorspoed dreigt nu abrupt een einde te komen. Prins Ranen, de troonopvolger van het geslacht Dynlye, geeft te kennen niet van zins te zijn de troon te bestijgen, en zijn twee zonen, de tweeling Raneb en Canend, zijn nog veel te jong en onervaren om de verantwoordelijkheden van het koningschap te kunnen dragen. Als voorbereiding op hun toekomstige taak stuurt Ranen de tweeling op een belangrijke diplomatieke missie naar het keizerrijk Cham, van oudsher de vijand van het koninkrijk. Wat Ranen niet weet, is dat in Cham een grote volksopstand op uitbreken staat. Een aanslag op het leven van de tweeling is de aanleiding tot een avontuur dat de prinsenzonen meevoert naar de verste uithoeken van Cham en dat hen in een klap volwassen maakt.
The Bond Cham, Ver'tas 1992 n.v.t.  ?  ?
Nu de rust teruggekeerd is in het keizerrijk Cham en de prinsenzonen Raneb en Canend zich bewezen hebben, is de tweeling van plan terug te keren naar hun koninkrijk, Cerdan. Maar de jonge prinsen geraken in groot gevaar wanneer piraten hun tijdelijke woonstede overvallen. Groot is hun ontsteltenis als blijkt dat Endl en Rerana, respectievelijk de dochter van commandant Meachas en Hinorm, leider van de wagenmenners, door de overvallers zijn ontvoerd. Met behulp van admiraal Iosu Ackim, die op het punt staat zijn carrière te beëindigen, zetten de dappere jongens de achtervolging in. De achtervolging leidt hun uiteindelijk naar Ver'tas waar ze schipbreuk lijden en het hele land moeten doorkruisen om uiteindelijk bij de twee dochters te komen. Onderweg trotseren ze honger, hinderlagen en tovenarij. Ondertussen wordt het Endl en Rerana steeds duidelijker wat de ontvoerders van plan zijn. Een aantal van de ontvoerders beginnen steeds meer op hun en de bemanning te lijken.

The Ophidian Saga Edit

Chaltian Scale Cerdan, Ver'tas 1994 n.v.t.  ?  ?
Siran van Askal en Thragh Boondor zijn twee terdoodveroordeelden die echter nog één laatste kans krijgen. De twee mogen blijven leven op voorwaarde dat zich aansluiten bij de Slangenkrijgers van Ophidia en gehoorzamen aan hun leider, Ageech End-Umur. Zo komen de twee jeugdvrienden in een reisgezelschap van radeloze dapperen terecht. In een geheim kamp in de bergen van Chalt, buiten Angran, worden ze opgeleid tot een elitekorps en krijgen ze ervaring in allerlei soorten vechttechnieken. Hun ultieme doel is de ware aard van de bron van het eeuwenoude dreigende kwaad te doorgronden dat zich op Ver'tas samenpakt. Het wordt Siran en Thragh steeds duidelijker dat dit een wel hel speciale opleiding is en dat het uiteindelijk niet zeker is of ze dit hele avontuur overleven.
Bite of the Dukad Cerdan, Ver'tas 1995 n.v.t.  ?  ?
Nadat Siran en Thragh zijn teruggekeerd van de gevaarlijke missie op Ver'tas, krijgen ze de keuze om gebruik te maken van de gratie of verder dienst te nemen bij de Slangenkrijgers van Ophidia. Siran kiest liever voor een bestaan als koopman, met als doel een belangrijke handelaar te worden in Cerdan, daarom maakt hij gebruik van zijn gratie. Thragh daarentegen mag het leger wel en blijft bij het korps om nieuwe krijgers te rekruteren. Wanneer Thragh opnieuw naar Ver'tas vertrekt, beseft Siran dat de oorlog met Dukad, Meesteres der Demonen, verre van gestreden is en dat de onvermijdelijke confrontatie er uiteindelijk zal komen.
Venomous End Ver'tas, Cerdan 1997 n.v.t.  ?  ?
Siran is inmiddels de rijkste man van Cerdan als gevolg van zijn succesvolle ondernemingen. Hij keert terug naar Ver'tas waar hij samen met Etiss, half vrouw, half slang, de overgebleven Slangenkrijgers van Ophidia ophaalt. De komende jaren moet er nog veel gedaan worden omdat het leger van de Demonenmeesteres Dukad in aantocht is om het koninkrijk Cerdan aan te vallen.
The Skin-Shedders Cerdan, Cham, Ver'tas 1998 n.v.t.  ?  ?
Het slotdeel van de Ophidian-saga. Het invasieleger van de Demonenmeesteres Dukad is verslagen en gestopt in haar opmars. Er wordt begonnen met de heropbouw van het koninkrijk Cerdan en haar grootste stad Angran, maar de resterende troepen van het Demonenleger bevinden zich nog steeds in het koninkrijk en moeten voorgoed vernietigd worden door Thragh en de anderen. Ook buiten Cerdan blijken er problemen te zijn: generaal Vercer heeft zich uitgeroepen tot de heerser van de Barszee en er loert gevaar vanuit het keizerrijk Cham. Beide bedreigingen wachten op een antwoord. Bovendien blijkt het ultieme kwaad dat de Halfwereld bedreigt nog immer aanwezig te zijn. De duistere machten hebben zich vermomd en moeten worden verslagen. De Slangenkrijgers van Ophidia gaan, deze keer met ondersteuning, de confrontatie nog eenmaal aan, in een alles beslissende strijd van goed tegen kwaad.

The Ophidian Saga werd eind de jaren negentig in Lovia tot een miniserie gemaakt getiteld Snake Warriors. De productie startte nog vóór het laatste boekdeel van de reeks, The Skin Shedders, uitgegeven was, mogelijk gemaakt door de volledige steun van Goodwin, optredend als "producent", maar in werkelijkheid slechts in beperkte mate betrokken bij het productieproces om zo de makers de nodige creatieve vrijheid te laten. Snake Warriors groeide uit tot een cultserie die volgens het Libertaanse tijdschrift Koe'Koe trouw aan het oeuvre van Goodwin in de volgende mate: "Goodwins oeuvre schipperde constant tussen kitsch en klassiek en dat hebben de makers van Snake Warriors goed begrepen."[2]

The Ageche Legacy Edit

The Ageche Legacy speelt zich af in het door oorlog uitgeputte Koninkrijk der Zilveren Streken. De hoofdstad van het westelijk deel van het Koninkrijk der Zilveren Streken is Awan, waar Prins Pereld zetelt.

Rise of the Issev Cerdan, Koninkrijk der Zilveren Streken 1999 n.v.t.  ?  ?
Liak, een zogenaamde Drow (duistere elf[3]) van het geslacht Issev, brengt het Koninkrijk der Zilveren Streken in gevaar. Op een missie in het noorden van Cerdan ontdekt de Jonkheer Fevorem, vergezeld door de jonge magiër Ombel, dat Liak en zijn volgelingen op het punt staan de hoofdstad Awan aan te vallen en Prins Pereld te vermoorden. Om de Drow tegen te gaan, moeten Fevorem en Ombel, geholpen door Ridder Tanrad, al hun krachten aanwenden.
Fall of the Garsis Koninkrijk der Zilveren Streken 2000 n.v.t.  ?  ?
Na de strijd tegen de duistere elf Zitor, rechterhand van de leider Liak, en zijn troepen in het meest westelijke deel van het Koninkrijk der Zilveren Streken, keert prins Pereld terug naar Awan. Op dat moment heerst in de hoofdstad een grimmige sfeer na een aantal moorden. Jonkheer Fevorem gaat op onderzoek uit en ontdekt dat de Garsis opnieuw actief is. De Garsis is een mysterieus genootschap van duistere magiërs uit het oostelijk deel van het Koninkrijk die een eeuwenoude wrok koestert tegen het koningschap en op zoek is naar de Steen der Tijd. Zouden de magiërs een bondgenootschap aangegaan zijn met de duistere elven? Liak heeft het immers nog lang niet opgegeven. De situatie is gespannen en alles wijst er op dat een nieuwe golf van geweld op uitbarsten staat.

Grimwar Saga Edit

Past Falcon Pass Cerdan 2001 n.v.t.  ?  ?
Lerr, de machtigste magiër van Cerdan, heeft een nachtmerrie waarin hij de storm herbeleeft die hij vele jaren geleden meemaakte als jonge leerling bij de hofmagiër van Hertog van Torild-Honess. In zijn droom weet Lerr echter niet aan het ziedend stormgeweld te ontkomen. In plaats daarvan wordt hij overspoeld door een immens grote duistere vloedgolf die heel het land van Cerdan dreigt weg te vagen. Als hij met een schok wakker wordt, beseft Lerr dat de droom voortkomt uit zijn angst voor de gobel[4], een machtig ras afkomstig van ver buiten Cerdan, dat ook in werkelijkheid een heuse bedreiging vormt. Meteen roept Lerr de Raad der Schimmen bijeen, een daad met grote gevolgen, voor heel Cerdan en ver daarbuiten.
Beyond Dour Barrier Cerdan 2002 n.v.t.  ?  ?
Nadat de machtige magiër Lerr de elitegroep, samengesteld door de Raad der Schimmen, doorheen de verschrikkelijke bergpas van Falcon ('Valkenberg') geloodst heeft, leidt hij hen naar de Kelorr, een nors volk wiens streek de enige toegang biedt tot het domein van de gobel. Ook de gemoederen van de Kelorr zijn danig in beroering geraakt, maar Lerr is er heilig van overtuigd dat hij het volk kan overtuigen de zijde van de Raad te kiezen, voor het geval een oorlog onvermijdelijk is. Gaandeweg krijgt Lerr de indruk dat de duistere magiër Morreld betrokken is bij het hele gebeuren, en dat zij niet meer zijn dan pionnen in het zoveelste briljante spel van Morreld, bijgenaamd 'de Dood'.
Into Death's Demesne Cerdan 2003 n.v.t.  ?  ?
Terwijl de magiër Lerr en zijn zoon Leangild naar de juiste antwoorden zoeken bij de Kelorr, brengt Agell, behorend tot de hoofd van de Raad der Schimmen, de slechte boodschap dat de gobel zich razendsnel op gewelddadige wijze verspreiden door haar provincie. Het wordt de Raad duidelijk dat de gobel alles zullen vernietigen en zich nog verder zullen verspreiden als er niet snel iets gebeurt. De resterende magiërs en troepen worden verzameld om het hoofd te bieden aan de dreiging van de duistere wezens. En Lerr? Samen met zijn metgezellen en een groep meegezonden door de leider van de Kelorr, breekt hij eindelijk door in het levensgevaarlijke gebied van de gobel, waar een confrontatie met de kwaadaardige magiër Morreld en een verschrikkelijke ontdekking hem te wachten staat.

The Legend of F'ril the Dragonslayer Edit

      1rightarrow Zie The Legend of F'ril the Dragonslayer voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Fire-Breather

[5]

Therelia 2009 2009 466 900500012
Sinds lange tijd wordt het afgelegen dorp Eworo geterroriseerd door de vuurspuwende draak Rourodath. De Eworans zijn een hardwerkende en vredige mensen, maar weten niet hoe te vechten en zich te verdedigen. Bovendien is hun nieuwe koning, de dwaze Bulfolt, niet van plan iets te ondernemen tegen de draak. Meestal slagen de dorpelingen erin Rourodath tevreden te stellen met een deel van de oogst, maar jaar na jaar eist en vernielt de draak steeds meer. Gelukkig is er F'ril, de jonge maar des te dappere zoon van boer Rilaugh. Na een zoveelste vreselijke aanval van Rourodath, besluit F'ril te trainen om de strijd te kunnen aangaan met de draak. Natuurlijk gelooft zo goed als niemand dat het F'ril zal lukken, zelfs zijn oudere broer Ang'ril drijft de spot met hem. Wie wel in F'ril gelooft, is de verstotelinge Ethina, een zogenaamde kruidenares (een soort medicijnvrouw) die beschuldigd wordt van hekserij en uit het dorp verdreven is. Samen bereiden de jongen en de oude vrouw zich voor op het duel dat zowel de toekomst van Eworo als die van F'ril zal bepalen.

The Seven

[6]

Therelia 2009 2009 498 900500020
Twee jaar nadat hij de draak Rourodath gedood heeft, is F'ril een ware nationale held geworden in het land van Therelia. Daarom vertrouwt Koning Bulfolt hem de opdracht toe een groep van zes fantastische krijgers bijeen te brengen en hen te leiden in de strijd tegen het drakenkoppel Kaurdul en Bangoror, die de hoofdingang tot de vruchtbare vallei van Sydanash blokkeren. F'ril aanvaardt de opdracht en reist Therelia af om zijn team samen te stellen. Maar de taak blijkt moeilijker te zijn dan hij dacht, want slechts enkelen geloven dat de jonge F'ril daadwerkelijk leiderscapaciteiten heeft en nog minder zijn bereid hun leven te wagen. Bovendien verloopt de samenwerking tussen de zeven uiteenlopende karakters niet altijd even vlot.

Nine-Head

[7]

Elmtin-Luzur, Therelia 2009 2009 511 900500035
Na zijn heldhaftige daden in Therelia is F'ril bekend over de hele wereld en enorm populair. Desondanks is de zestien-jarige F'ril ook erg eenzaam. Zijn vader, Rilaugh, is pas overleden, en met zijn enige broer, Ang'ril, heeft F'ril alle contact verloren. Wanneer Koningin Ryn'yera van Elmtin-Luzur, een land in het verre Zuiden, F'ril ter hulp vraagt, ziet de jongeman dan ook niet in waarom hij in Therelia zou blijven. Het land van de koningin kampt met een verschrikkelijk probleem: de Groothaven van Gelm staat onder constante bedreiging van Nalagedra, een negenkoppig zeemonster, wat de meeste handel onmogelijk maakt. Ryn'yera voorziet F'ril van de Waterwolf, een van de meest legendarische schepen die de wereld ooit gekend heeft, en van een evenwaardige bemanning. Onder de bemanning bevindt zich Enoden, de beeldschone en onstuimige dochter van Heer Denmos. F'ril en Enoden kunnen het meer dan goed vinden met elkaar, maar er is ook Prins Raesur, de verwaande zoon van de Koningin die Enoden het hof tracht te maken.

Novellen Edit

A Ballad for Hildrid Edit

A Ballad for Hildrid As'tia 1985 n.v.t.  ?  ?
Hildrid, een vreedzame handelsstad in het kleine land van As'tia, wordt belaagd door het krachtige leger van de vijandige stad Garndar. De inwoners van As'tia weten dat ze geen kans maken, ook de bard Iaest voelt dat het einde nabij is. Daarom besluit hij zijn laatste lied te schrijven over en voor zijn geliefde stad. Het wordt een wondermooie ballade met een tragische afloop.

Tickersand Edit

Tickersand Elmtin-Luzur 1986 n.v.t.  ?  ?
Het gerucht gaat dat een handelaar aan de haven van Elmtin-Luzur beschikt over een handvol Tickersand, zand waarmee je volgens de legende de tijd kan manipuleren. De pientere kruimeldief Caz besluit alles op alles te zetten om het zand te bemachtigen. Maar hij is niet de enige...

The Yldren Gods Edit

The Yldren Gods Cham 1991 n.v.t.  ?  ?
De magiër Oughtorest moet in dienst van Keizer Dyzuro vier magische juwelen stelen uit de tempel van de Yldren goden Nyk en Belust. De juwelen vormen de ogen van de godenbeelden. Samen met zijn leerjongen Zheyd volbrengt de magiër zijn taak. Maar er klopt iets niet. Het lijkt wel of de tempelwachters de juwelen láten stelen terwijl de edelstenen zelf weerstand bieden. Oughtorest besluit dat hij de juwelen moet terugbrengen zonder dat de keizer iets vermoedt.

The Silver Assassin Edit

The Silver Assassin Ardwyrm 2005 n.v.t.  ?  ?
Een mysterieuze huurmoordenaar zonder naam komt aan in het drakenland van Ardwyrm. Hij scandeert de namen van drakenrijders die de volgende dagen allen zullen komen te sterven, maar niet door zijn hand. Op het moment dat de huurmoordenaar aankomt in Ardwyrm, dreigt er namelijk een oorlog uit te barsten tussen zogenaamde vrije en onvrije draken, ingezet door de dood van Denecheth, koning der vrije draken.

Verzamelbundels Edit

Stories of the Eewee Edit

The Thief of Banntur Cham 1993 n.v.t.  ?  ?
Een dief in de gevangenis van Banntur, de hoofdstad van het keizerrijk Cham, beweert dat hij prins Alekin is. Zijn rechterhand Uskir had hem aangeraden de stad te betreden verkleed als een zwerver om te weten wat er onder het volk leeft. Maar de gemene wachters werken samen met de duivelse Uskir die de macht over het land wil nemen door met magie de prinses van de keizer voor zich te winnen.
The Voyage to Bogmoss Ver'tas 1996 n.v.t.  ?  ?
Veertig jaar geleden verdween de beroemde piraat Grauwbaard in de wildernis van Bogmoss om nooit meer terug te worden gezien. Tantin, zoon van Fintin de visser, is opgegroeid met de fantastische avonturen van Grauwbaard, kapitein van het legendarische luchtschip de Vliegende Vis. Samen met zijn vrienden Guit en Peos is Tantin vastberaden de piratenkapitein te vinden en vertrekt hij naar Bogmoss!
Snouser! And Other Nasty Spells Therelia 1999 n.v.t.  ?  ?
Oh, jee! Oh, nee! Heksje Goedenacht heeft haar spreukenboek verloren! Of werd het gestolen? Raaf Roetveer zou er wel eens iets mee te maken kunnen hebben. Plots duiken haar spreuken één voor één op in het dorp!
Hear, the Grand Awl Speaks As'tia 2007 n.v.t.  ?  ?
Sinds jaar en dag is de wijze Awl de Grote leider van de wezens in het betoverde bos van Bolm. Op een dag roept hij iedereen bijeen en kondigt hij aan ermee op te houden. Maar wie o wie zal zijn plaats innemen?

Voetnoten en referenties Edit

  1. Jonkheer (afkorting: jhr.) is een adellijk predicaat. Het vrouwelijke equivalent is Jonkvrouw (afkorting: jkvr.).
  2. GW. 'Landrovers! + Snake Warriors: The Ophidian Saga.' Koe'Koe 24 oktober (2010).
  3. Gebaseerd op de gelijknamige mythische elf uit de Schotse mythologie. Zie ook: dark elves op Wikipedia.
  4. Gebaseerd op het mythisch wezen goblin.
  5. Oorspronkelijke titel: The Fire-Breathing Foe.
  6. Oorspronkelijke titel: Seven Slayers.
  7. Oorspronkelijke titel: The Nine-Headed Sea Serpent.

Around Wikia's network

Random Wiki