Wikia

Chris Rother
Stripes (Chris Rother)

Stripes (1958)

Chris Marcel Rother (9 september 1915 - 9 juni 1985) was een Libertaans kunstschilder die wordt gezien als een beoefenaar van het colorfieldpainting, een variant van abstract expressionisme. Hij staat bekend om zijn schilderijen met grote kleuroppervlakken die een bepaalde uitdrukking weergeven. Naast schilder is hij ook bekend geworden als beeldhouwer. Rother woonde en werkte in Zwanendorp, Wikistad.

BiografieEdit

Rother werd geboren in een joods Wikistads gezin. Voor zijn schilderscarrière begon had hij een tiental baantjes zoals barman en leraar. In de late jaren '40 kwam hij in contact met kunstenaar Walter Belsko in de nieuwe kunstwijk Zwanendorp. Rother zelf begon met schilderen nadat hij enorme belangstelling toonde voor de werken van de Amerikaan Barnett Newman in de jaren '50. Ook werd hij geïnspireerd door het werk van Sylvia Simons.

Aanvankelijk werkte Chris Rother met diverse kleuren op vrij grote doeken en werden zijn werken gekenmerkt door golvende bewegingen. Zijn eerste tentoonstelling vond plaats in 1954 in Wikistad. Een jaar daarvoor waren enkele werken van de Libertaan al te bewonderen in de Verenigde Staten. De werken die Rother schilderden zijn vaak titelloos en de schilder zelf geeft ook geen verdere duiding of betekenis. Enkele jaren voor zijn dood onthulde hij dat hij vrijwel altijd portretten schilderde van naaste personen zoals geliefden en vrienden, maar ook zichzelf.

In de jaren '60 en '70 was Rother niet alleen als schilder actief, maar begon hij zich ook meer en meer toe te leggen op de minimal art, met name publieke kunstwerken waarin ruimte en compositie belangrijk werden. Hij trad ook op als mecenas voor schilder Jack Veldhuis die op zijn manier de "lineaire beweging" introduceerde in Libertas. Rother organiseerde tentoonstellingen voor opkomende jonge talenten. Zijn laatste schilderij dateert van 1964. Vanaf dan was de schilder enkel en alleen nog bezig met beelden. In tegenstelling tot veel minimal art-kunstenaars bleef Rother veel kleuren in zijn werken steken.

Rother overleed in 1985 aan kanker. Hij was reeds enkele jaren gestopt met kunstwerken maken. Het Kunstmuseum in Wikistad heeft een grote collectie van Rother. Daar is zelfs een volledige zaal aan de schilder gewijd. Op diverse plaatsen in Libertas en continentaal Europa zijn beelden van Rother te bewonderen.

Bekende kunstwerkenEdit