Wikia

Christine van Libertas

Christine Helena Caroline Van Draak (23 augustus 1805 - 6 mei 1868) was een Libertaanse prinses. Ze was de dochter van Koning Martin I van Libertas en diens vrouw Helena van Brunant. Door haar huwelijk was ze Koningin van Juliana. Van geboorte was ze ook een Brunanter prinses.

BiografieEdit

Prinses Christine was een de enige dochter van Koning Martin I en Helena van Brunant. Ze groeide op met haar broers Dimitrius, Martin en Alexander. Christine bracht haar tijd door op het Koninklijk Paleis in Wikistad, maar spendeerde de wintermaanden in Brunant bij haar grootvader Ambroos I. De prinses kreeg een uitgebreide opvoeding en was geïnteresseerd in literatuur, dichtkunst en muziek.

Haar vader wilde haar aanvankelijk uithuwelijken aan Frederik van de Nederlanden, maar in 1821 overleed haar vader en het huwelijk werd geannuleerd. Dit was tot groot genoegen van Christine, die immers verliefd was op de Brunanter commandant Alexander von Krupski. Haar oudste broer Dimitrius werd koning na hun vaders overlijden en wilde zijn zus Christine uithuwelijken, maar Christine trok zich liever terug in het Adriaanhuis waar haar grootvader Adrian II zijn laatste dagen doorbracht. Na de overlijdens van haar moeder en vader in 1821 werd Christine een tijd zwaar depressief.

Reeds in 1815 had Christines vader aan Sofia I beloofd dat er een huwelijk zou plaatsvinden tussen de jonge prins Marco van Juliana en prinses Christine. Marco was de kleinzoon van vorstin Sofia die samen met zijn vader als banneling verbleef tot 1814. Marco werd zelfs in Wikistad geboren in 1808. Als teken van de goede verstandhouding zou Christine uitgehuwelijkt worden aan prins Marco, maar het huwelijk vond nooit plaats. In 1826 zou Christine tijdens een Europese rondreis in Napels de Juliaanse prins Marco opnieuw ontmoeten. Deze keer werden de twee verliefd en stemde Christines oudere broer Dimitrius in met een huwelijk.

Cristina di Juliana

Kroonprinses Christine.

Het huwelijk tussen Christine en Marco vond plaats in de Nieuwe Kerk in Wikistad. Uit haar huwelijk met prins Marco kreeg Christine vier kinderen:

  • Sofia (1828-1897)
  • Pietro (1830-1902)
  • Danilo (1834-1876)
  • Catharina (1839-1907)

Na het overlijden van Koningin Sofia in 1860 werd ze kroonprinses en in 1863 overleed Marco's vader en werd het paar gekroond in de Onze-Lieve-Vrouwekerk in de hoofdstad Pisona. Ze woonden in het Koninklijk Paleis, maar Christine overleed in 1868. Ze ligt begraven in de kerk waar ze gekroond werd enkele jaren voordien. Haar man zou sterven in 1874 en worden opgevolgd door hun zoon Pietro.

De prinses werd haar titel van Libertaanse prinses ontnomen in 1859 na de Libertaanse Revolutie. Ze keerde nooit meer terug naar Libertas na de republikeinse machtsovername. In de jaren '60 van de 19e eeuw bezocht ze opnieuw meermaals Italië en Frankrijk en zelfs Egypte. Ze was ook altijd actief als dichteres en schrijfster.

TriviaEdit

Around Wikia's network

Random Wiki