Wikia

Christine van Libertas.jpg

Christine Helena Caroline Van Draak (23 augustus 1805 - 6 mei 1868) was een Libertaanse prinses. Ze was de dochter van Koning Martin I van Libertas en diens vrouw Helena van Brunant. Door haar huwelijk was ze Koningin van Juliana. Van geboorte was ze ook een Brunanter prinses.

BiografieEdit

Christine groeide op in Wikistad met haar broers. Haar vader wilde haar aanvankelijk uithuwelijken aan Frederik van de Nederlanden, maar in 1821 overleed haar vader en werd het huwelijk dus geannuleerd. De jonge prinses verbleef in het Koninklijk Paleis en haar oudste broer Dimitrius werd koning na hun vaders overlijden. Dimitrius wilde zijn zus Christine uithuwelijken, maar die wilde niet.

In 1826 trouwde ze met de zeer jonge prins Marco van Juliana, de kleindochter van vorstin Sofia I die samen met haar vader van 1807 tot 1814 als banneling leefde in Wikistad bij Martin I van Libertas. Als teken van de goede verstandhouding werd Christine uitgehuwelijkt aan prins Marco. Na het overlijden van Sofia in 1860 werd ze kroonprinses en in 1863 overleed Marco's vader en werd het paar gekroond in de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Pisona. Ze woonden in het koninklijk paleis, maar Christine overleed in 1868. Ze ligt begraven in de kerk waar ze gekroond werd enkele jaren voordien.

Uit haar huwelijk met prins Marco werden vier kinderen geboren:

  • Sofia (1828-1897)
  • Pietro (1830-1902)
  • Danilo (1834-1876)
  • Catharina (1839-1907)
Cristina di Juliana.jpg

Kroonprinses Christine

De prinses werd haar titel van Libertaanse prinses ontnomen in 1859 na de Libertaanse Revolutie. Ze keerde nooit meer terug naar Libertas na de republikeinse machtsovername. In de jaren '60 van de 19e eeuw bezocht ze meermaals Italië en Frankrijk.

TriviaEdit

Around Wikia's network

Random Wiki