Wikia

Darwin Nationaal Park is een groot Libertaans natuurgebied ten westen van Apud Maro, dat strekt tot Vennendijk in Noordstrand, en dat sinds 7 mei 1989 een nationaal park is. Het gebied omvat de lange Noord-Libertaanse kuststrook, inclusief de slikken, schorren, polders en de westelijke Marese Laaglanden. Darwin Nationaal Park is vernoemd naar de Britse bioloog, geoloog en wetenschappelijke schrijver Charles Darwin. Het staat bekend als het enige ongerepte kustnatuurgebied op het eiland.

EtymologieEdit

De naam Darwin heeft natuurlijk te maken met Charles Darwin, maar die naam kreeg het gebied pas na 7 mei 2009, toen het gebied een nationaal park werd. Daarvoor heette het namelijk Daarwijn (of zoals men het in de middeleeuwen noemde: Daerwyn). Die naam is afgeleid van het Latijnse "Dorsa Vini", oftewel de heuvels van de wijn. Uiteindelijk werd het steeds korter uitgesproken als Darwen en toen besloot men het om het gebied te vernoemen naar Darwin.

BunkersEdit

In het gebied bevinden zich ten westen van Apud Maro enkele bunkers die in de Tweede Wereldoorlog werden gebouwd door de Britten. Deze dienden om eventuele Duitse aanvallen te verweren en momenteel zijn nog twee van de oorspronkelijke acht bunkers intact. Van de andere bunkers zijn slechts restanten overgebleven. In 2013 werden de bunkers opgenomen in de Nationale Monumentendienst.

GalerijEdit