Wikia

De Libertaan
De Libertaan Orgineel

De Libertaan is een Libertaanse krant die dagelijks sinds 1922 wordt gepubliceerd. De krant is liberaal-christelijk geïnspireerd en verschijnt sinds enkele jaren in tabloidformaat. Op zondag verschijnt De Libertaan niet, maar wordt een speciaal magazine over kunst en cultuur uitgebracht. Meermaals won deze krant een prijs voor de meest objectieve krant in Libertas.

De krant was lange tijd een onafhankelijk mediahuis met redactie in Oostwijk, Wikistad, maar De Libertaan werd in 1986 overgenomen door Alpha Media van de Muntegu Holding. Sindsdien is de eindredactie van de krant gevestigd in een ander pand in Oostwijk. Onlangs nog, in 2016, veranderde de krant van huisstijl. De slogan Nieuws van Libertaanse bodem werd voortaan de nieuwe slagzin voor De Libertaan-lezers.

De krant heeft een dagelijkse oplage van bijna 40 000 exemplaren. Dit aantal is de laatste jaren sterk afgenomen doordat alle artikels van de krant ook online op de website beschikbaar zijn. Tot 2017 was de helft van de artikels alleen te lezen tegen betaling. Wel blijft De Libertaan de krant met de grootste oplage.

Sinds de eerste editie ervan is De Libertaan één van de voornaamste sponsors van de wielerwedstrijd Alpha Cycling Tour. Daarnaast is de krant een shirtsponsor van voetbalploeg FC Muntegu.

Around Wikia's network

Random Wiki