Wikia

Derde Campus

De kleur van de Derde Campus is groen.

Derde Campus 1

Een van de ingangen van de Pasteurhal.

De Derde Campus is de recentste van de drie campussen van de Vrije Universiteit van Wikistad. De campus is in de Villawijk van Wikistad gelegen en zal in de toekomst de Faculteit Geneeskunde herbergen. Alle gebouwen op de campus dateren van de laatste vijf jaar en zijn in 2008 voltooid. Opmerkelijk is de stijl: alle gebouwen worden in Angelsaksische neogotiek gebouwd, een architecturaal staaltje vakmanschap.

Campus Edit

De quasi vierkante campus bestaat uit enkele grote gebouwen en groenzones. Aan de straatkant in het westen en in het noorden liggen de twee grootste gebouwen, die halverwege wel met een loopbrugje verbonden zijn. Het gaat over de Vesaliushal en de Pasteurhal, beiden genoemd naar beroemde onderzoekers in de geneeskunde. Deze twee gebouwen zijn in gematigde Angelsaksische neogotiek gebouwd en zijn afgewerkt op 20 maart 2008. Op de hoek van de Pasteurhal staat een klokkentoren in diezelfde zachte neogotiek.

Derde Campus 3

De toren die de Derde Campus kenmerkt

Achter de twee grote hallen bevinden zich bomengalerijen en mooie, groene tuinen. In de maanden mei en juni krioelt het hier altijd van studenten en de sfeer is hier dan opperbest. In het zuidwesten, net na de bomengalerij, bevindt zich de cafetaria van de Derde Campus, waar leerlingen en professoren 's middags eten. Op andere momenten is deze ook geopend en zijn er drankjes en kleine versnaperingen verkrijgbaar, mits het tonen van de studentenpas.

Centraal in het oosten van de campus bevindt zich de Aesculaaphal[1], genoemd naar de esculaap[2], het oude Griekse symbool voor de geneeskunde. Deze hal bevat de Campus Quality, een supermarktje voor studenten. De prijzen zijn er verlaagd voor studenten aan de VUW, en er is een uitgebreid aanbod "college-stuff". Ook in die Aesculaaphal bevinden zich nog twee kleinere klaslokalen, tijdelijk buiten gebruik.

Tussen de Aesculaaphal, de cafetaria en de bomengalerijen bevindt zich het 'bosje'. Het bosje is een grasveld met veel bomen, hoofdzakelijk berken. Het is een rustig oord en ook erg geliefd op warme zomerdagen.

Plannetje van de campus Edit

    Pijl Zie ook Infokiosk VUW/Kaartenvoor meer kaarten van de VUW campussen.
Kaart Derde Campus

██ Gebouw

██ Verharde paden, wegen

██ Groene zone (gazon, bos, beplanting)

Fotogalerij Edit

Cursussen Edit

Faculteit Geneeskunde
      1rightarrow Zie Vrije Universiteit van Wikistad voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

De Faculteit Geneeskunde bevindt zich volledig op de Derde Campus, en zo vinden de theoretische lessen hier plaats. Er zijn ook veel praktijklokalen aanwezig in de Pasteur- en Vesaliushal. De laatste jaren hebben meestal praktijk in een van de afdeling van het UZ Wikistad, in de Wikiwijk, Taalwijk of rechttegenover de Derde Campus in de Villawijk.

Referenties en noten Edit

  1. Soms ook met ligatuur gespeld: Æsculaaphal.
  2. 'Esculaap' of 'aesculaap' is afkomstig van 'Asklepios', de Griekse god van de geneeskunde.

Zie ook Edit

VUW
Stichting VUW: Vrije Universiteit van Wikistad
Campussen: Eerste Campus (Infokiosk, Ratorienstraat, Winterkoninghal) - Tweede Campus - Derde Campus
Instellingen: Augustuscollege - Dimitri Nobilis-Archieven - UZ Wikistad - Van der Sype-Bibliotheek
Society's: National Society for the Advancement of Culture - National Society for the Advancement of Science
Univaes-musea: Archeologisch Museum - Museum van de Klassieke Kunst - Museum van de Moderne Architectuur - Museum van de Moderne Kunst - Natuurhistorisch Museum

Around Wikia's network

Random Wiki