Wikia

Wikistad

Dimitri Nobilis-Archieven

1.902pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

De Dimitri Nobilis-Archieven werden op 7 augustus door Dimitri Nobilis en Joeri Van der Sype opgericht, in navolging van de Van der Sype-Bibliotheek. De archieven bevatten belangrijke historische documenten en specimens van taxonomisch belang. De archieven bevinden zich nabij de JvdS-Bibliotheek, in de Taalwijk.

WapenschildEdit

De Dimitri Nobilis-Archieven hebben een marineblauw wapenschild, erg gelijkend op dat van de Vrije Universiteit van Wikistad zelf. Op het schild staan vier identieke boekjes, tevens dezelfde als die van het VUW-schild, dat van de Van der Sype-Bibliotheek en de Faculteit Taalkunde & Wijsbegeerte.

Onder de boekjes staat de naam en Vrije Universiteit van Wikistad, zoals dat de gewoonte is.

Het schild is een ontwerp van DimiTalen.

IndelingEdit

De archieven bevatten drie grote afdelingen; één met belangerijke documenten, één met tastbaardere zaken (zoals bvb. een uitgebreide verzameling fossielen) en een deel dat als een museum kan worden gezien. In die laatste worden de pronkstukken van de Nobilis-archieven tentoongesteld.

Boeken, documenten en kaartenEdit

MasonDixon.jpg

Documentatie

→ Bezoek de documentatieafdeling.

Hier bevinden zich stapels met alle denkbare schrijfsels er zijn. Van dagboeken over expedities in de jungle van Afrika, tot achtiende-eeuwse zeekaarten over Indië en omgeving. Deze afdeling bevind zich het dichtst bij de Van der Sype-Bibliotheek, waar kan aangevraagd worden om één van de archiefstukken te raadplegen. Let wel: er wordt niets uitgeleend! Momenteel worden de archieven helemaal op orde gestoken door Joeri Van der Sype, maar je mag gerust een donatie doen.

Collecties en specimensEdit

Gemstone3.jpg

Collecties

→ Bezoek de Collecties.

Deze afdeling herbergt de uitgebreide verzamilingen van het VUW. Van entomologische schatten tot paleo-antropologische puzzels. Het materiaal dat tentoongesteld wordt komt uit deze archieven. Er liggen laden vol materiaal dat nog gesorteerd moet worden.

Joeri Van der Sype wordt met deze weinig vrolijk klinkende opdracht geëerd. Het materiaal van deze afdeling is enkel beschikbaar voor studenten, professoren en wetenschappers. Ook hiervoor geldt het vriendelijke verzoek al uw taxonomisch afval hier achter te laten.

MuseumEdit

→ Bezoek het Museum.

De museumruimte van Dimitri Nobilis-Archieven van de VUW ligt in de oranje zone van de Collecties, waar het tentoongestelde materiaal vandaankomt. Het museum is voor iedereen toegankelijk en is volledig gratis. Momenteel lopen er twee tentoonstellingen, beide onder leiding van Joeri Van der Sype. De één gaat over de Libertaanse natuur en de andere over de evolutie van de mens.

Zie ookEdit

VUW.png
Stichting VUW: Vrije Universiteit van Wikistad
Campussen: Eerste Campus (Infokiosk, Ratorienstraat, Winterkoninghal) - Tweede Campus - Derde Campus
Instellingen: Augustuscollege - Dimitri Nobilis-Archieven - UZ Wikistad - Van der Sype-Bibliotheek
Society's: National Society for the Advancement of Culture - National Society for the Advancement of Science
Univaes-musea: Archeologisch Museum - Museum van de Klassieke Kunst - Museum van de Moderne Architectuur - Museum van de Moderne Kunst - Natuurhistorisch Museum

Around Wikia's network

Random Wiki