Wikia

Wikistad

Fief de Libramont

1.885pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Bestand:Abdij van Libertas - Cloister of Beaulieu Abbey.jpg

De Fief de Libramont is de heerlykhede waar indertijd ondermeer de Abdij van Libramont, nu beter bekend als de Abdij van Libertas gelegen is. De abdij was vooral gekend voor haar kwaliteitswijnen.

Château Refugium is sinds jaar en dag het paradepaardje van de abdij.

GeschiedenisEdit

De Abdij van Libertas is na jaren van verval nu weer in glorie hersteld en doet dienst als expositieruimte / museum.

De abdij in puur gotische stijl, is gebouwd in een vierkant rondom een binnentuin. De kerk is 56 meter lang, 10 meter breed en is 20 meter breed bij de transept (dwarsschip).

  1. Kapittel-ruimte: het oudste deel van de bebouwing is de open vergaderruimte van de monniken. De ruimte is voorzien van gewelven, die ooit een beschildering hadden die helaas verloren is gegaan.
Bestand:Abdij van Libertas - FR82-AbbayeBeaulieu.png
  1. Klooster: in de binnentuin die er nu is zijn de resten gevonden van wat het klooster had moeten worden.
  1. Lekenbroeders slaapzaal : de slaapzaal werd opnieuw heropgebouwd. Het gebinte werd bijzonder mooi hersteld. Deze ruimte zal worden gebruikt voor exposities.
  1. Kelder : onder de slaapzaal bevindt zich een oude gewelfde gotische kelder en bestaat uit 10 spitsbogen rustend op 4 middenpilaren die het dak ondersteunen. De ruimte werd indertijd gebruikt voor het opslaan van de wijn om die te laten rijpen.
  1. Lekenbroeders : hier woonden vroeger de lekenbroeders. Buiten de abdij zelf dus, ze hadden niet dezelfde rechten en plichten als de monniken en werkten als knecht op het land en in de abdij.
  1. Visvijver : De monniken hadden een visvijver aangelegd, waarin zij forellen kweekten.
Bestand:Abdij van Libertas - Chateau Refugium - Barriques in Filicaja.jpg

OntdekkingEdit

Tijdens de restauratiewerken werd in de kelder van de abdij talrijke wijnvaten ontdekt die daar sinds jaren onaangeroerd waren blijven liggen.

Er werden verschillende Libertaanse oncologen bijgehaald die met stijgende verbazing de wijn degusteerden. Ze waren het unaniem eens: dit was wijn van een uitstekende kwaliteit , vergelijkbaar met een Premier Cru van Sauternes. Het blijft natuurlijk een raadsel hoe de Sémillon, de Sauvignon Blanc en de Muscadelle druiven in Libertas zijn terechtgekomen.

Sauternes is een zeer intense en zoete wijn die gedronken wordt bij ganzelever, roquefort kaas of een dessert.

Chateau RefugiumEdit

Na rijp beraad werd beslist de wijn Chateau Refugium te noemen. Enerzijds vanwege de Fief, waartoe de vroegere abdij behoorde, en anderzijds omdat ze decennia lang als in een refugium had gerust.

Kunst in de AbdijEdit

Aesopos heeft het alleenstaande gebouw (gelegen tussen de Abdij en de visvijver) ingericht als multifunctionele ruimte waar de Libertaanse burgers en inwoners tentoonstellingen, vernissages, workshops, e.d. kunnen organiseren. Het langgerekte gebouwtje heeft veel weg van een koetshuis en is, vanwege de grote openslaande glazen deuren, tevens uiterst geschikt voor recepties. Vanop het terras kunnen de bezoekers genieten van een natuurpark met bloemenweide. De naam voor het nieuwe concept: Art & Mundi

FotogalerijEdit

bronnenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki