Wikia

Gerard Dekhuis

Gerard Dekhuis in 2013 op een persconferentie.

Gerard Daniel Dekhuis (12 september 1969) is een Libertaans voormalig voetballer en sinds august 2014 de manager van voetbalclub AS Cettatie uit Cettatie. Daarvoor was hij ook coach bij de Oost-Libertaanse voetbalclub FC Skeend, Brunanter club FC Willemstad, maar daarvoor was hij actief als voetballer, ook voor het nationale team van Libertas.

CarrièreEdit

FC CivitesseEdit

Na zijn korte jeugdcarrière bij de Libertaanse voetbalclub FC Civitesse, mocht hij bij het eerste elftal spelen sinds 1990 als middenvelder. In de Eerste Divisie kon Dekhuis enkele keren een doelpunt maken en tegen rivaal FC Libertaneza maakte hij in 1994 een hattrick. De fans van FC Civitesse hielden van Gerard Dekhuis en hij raakte enorm populair bij nationale fans. Vanaf 1994 mocht Gerard Dekhuis ook voor het nationale team spelen. In juli 1995 werd bekendgemaakt dat Dekhuis FC Civitesse zou verlaten.

FC SkeendEdit

Vanaf augustus 1995 speelde de ervaren middenvelder uit Civitas Libertas voor FC Skeend in Oost-Libertas. Daar was hij veel minder bekend bij de supporters tot 1998, want hij mocht weinig spelen en deed volgens de kranten niet zijn best om Skeend te laten winnen. Hij speelde er met Marco Van Marwijk en het team degradeerde ook naar de Tweede Divisie In de Eerste Divisie speelde Dekhuis matig en kon af en toe een doelpunt maken. Zijn laatste wedstrijd voor FC Skeend speelde Gerard Dekhuis in 2005.

Libertaans nationaal teamEdit

Voor het Libertaans voetbalelftal speelde hij vanaf 1994. Daarvoor mocht Dekhuis spelen voor de nationale jeugdteams. In totaal maakte hij 89 interlands voor Libertas en daarin kon hij 26 keer een doelpunt maken, waaronder een hattrick in 1995 tegen Brunant. Dekhuis was ook gedurende achttien interlands de aanvoerder van het nationale elftal. Met negen doelpunten op het World Football Championship 2002 werd hij topschutter van het toernooi. Op 32-jarige leeftijd werd hij de oudste topschutter in de geschiedenis van de WFC.

TrainerEdit

Van 2010 tot december 2012 was Gerard Dekhuis actief als trainer van FC Skeend, de club waar hij zijn laatste wedstrijden en seizoenen doorbracht. In januari 2013 werd onverwacht bekendgemaakt dat Dekhuis naar de Brunanter club FC Willemstad vertrok. Op 19 augustus 2014 werd bekendgemaakt dat hij de nieuwe trainer voor AS Cettatie uit Cettatie zou worden. Onder hem trok de club spelers zoals Felix Brunner, Andy Martins, Nick Forrest en James Giggs aan.

Persoonlijk levenEdit

Gerard Dekhuis werd geboren op 12 september in 1969 als rooms-katholiek, maar liet zich in 2009 ontdopen en werd een jood.

Around Wikia's network

Random Wiki