Wikia

Sjabloon:MenM Corp./navigatie

Menmwit

Het huidige logo

De geschiedenis van MenM Corp. is er een met veel overnames, uitbreidingen en vernieuwingen. MenM Corp., dat begon als een klein maar bloeiend bedrijf, is uitgegroeid tot 1 van de grootste concerns in Libertas

Bestand:MenM.gif
Bestand:MenM-Quality.png

De stichting Edit

Op 20 mei 2007 werd MenM gesticht. Het bedrijf was gelegen in de huidige drukkerij van MenM Corp. en was oorspronkelijk een informaticabedrijf. Jammer genoeg bleek al snel dat deze sector niet zo toegankelijk was als gedacht.

Sportwereld Edit

In die dagen toonde eigenaar Maarten Michels enorm veel intresse in de sportwereld. Hij begon met het sponseren van verscheidene sportclubs, waaronder VZW Enjoy Swimming. Vlak nadat de eerste wielerploeg, Amore e Vita, gesticht was, besloot Maarten een 2e ploeg op te richten. Hiervoor zocht hij een medesponser. Deze vond hij al snel bij de Quality Holding: MenM-Quality was geboren.

Bestand:Vac.PNG

Verandering van koers Edit

Het ontstaan van Vacature Edit

Omdat de sector niet goed aansloeg en het bedrijf geen medewerkers vond, werdt de 1e zoekertjeskrant van Libertas gemaakt: Vacature. De bevolking van Libertas was laaiend enthousiast en de eerste zoekertjes stroomde de redactie binnen. Maarten had de toekomst van MenM gevonden.

Naam- en sectorwijziging Edit

Media. Dat was toekomst. Op dat moment waren de kaarten nog mooi verdeeld tussen de Pacifix Media Group en de Terra Media Group, dus dat moest dringend veranderd worden. De naam werdt veranderd met het oog op de toekomst. Op 28 mei, een goede week na het ontstaan, veranderde MenM in MenM Corp.

Hoe alles veranderde... Edit

De primeur ging in rook op Edit

Bestand:MenM1.gif

Na het mediaverslag van 2 juni 2007[1] bleek dat er enkel nog maar "gedrukte" media was. Al snel kregen we het idee om de eerste televisiezender van Libertas aan te kondigen, genaamd MenM1. Jammer genoeg is de concurrentie in de media bikkelhard, want op 5 juni 2007, een dag na de aankondiging van MenM1, werd Primu gelanceerd, de eerste zender die al effectief uitzond. MenM1, nu Alpha geheten, zal altijd de eerst aangekondigde televisiezender van Libertas blijven, ondanks dat het feitelijk de derde zender is geworden, na Primu en Q-TV.

Een nieuw onderkomen Edit

Omdat alles ging veranderen met de komst van de televisiezenders, had MenM Corp. een nieuw onderkomen nodig. Er werd gedacht aan een heus compex ten zuide van Wikistad. Het voorstel werd ingediend en na een algemeen akkoord met de regering, kreeg MenM Corp. de plaats die ze wilden. Er werd meteen begonnen aan de bouw van het complex, zodat die een maand later officieel geopend kon worden.

Verdeel en heers Edit

Een primeur, iets unieks hadden we nodig. Dus gingen we opzoek naar een sector die er nog niet was in Libertas en vonden die. Telecom. Het enige probleem was dat op dat moment MenM Corp. een mediamaatschappij was. Na lang denken werdt de oplossing gevonden. MenM Corp. zou opgesplitst worden: 1 bedrijf voor de media en 1 voor de telecom; MenM Corp. zelf zou een overkoepelende holding worden. MenM Media en MenM Distributions ontstonden respectievelijk. We lieten er geen gras over groeien en kondigde meteen enkele dingen aan voor MenM Distributions.

Grotere markt, meer concurrentie Edit

Transportsector Edit

Bestand:Èta.png

MenM Corp. wilde pionier blijven en zocht weer iets nieuws om zich op te richten. We hadden al een plek in de media (MenM Media) en langzamerhand ontwikkelde telecom zich ook (MenM Distributions). Transport zou het volgende worden. Een naam werd snel gevonden, Èta, genoemd naar de 7e Grieks letter die staat voor rendement[2]. Jammer genoeg waren er al snel na de bekendmaking van de naam insinuaties dat wij een vertegenwoordiging van de beruchte ETA [3] in Libertas gingen settelen. Het succes was er en anderen roken het: enkele uren na de oprichting waren er al concurrenten ontstaan.

Telecom Edit

MenM Distributions was enkele weken bezig geweest met het ontwikkelen van oa. een gsm-operator en een telefoonmaatschappij. MenM mobile en MenM call werden officieel gelanceerd op 1 juli 2007. Ze sloegen meteen aan en ook nu weer was dat te merken aan de concurrentie. Binnen het uur na de lancering werd Libertas overladen met gsm-operatoren en telefoonmaatschappijen. Dit zorgde ervoor dat Maarten Michels enkele personen van "diefstal van de orginaliteit" ging beschuldigen, wat zorgde voor enkele verontwaardigde reacties binnen de economische en politieke wereld.

Volgens het laatste mediaverslag[4] blijkt dat de telecombedrijven van MenM Corp. het niet zo schitterend doen. Het aantal klanten is namelijk heel laag. Deels ligt dat aan het gebrek aan publiciteit, maar ook aan de lage positie van de telecomsector in heel Libertas.

Wat kijken we vanvond? Edit

Bestand:Alpha.png
Bestand:Tvgidslogo.png

Het 2e mediaverslag[5] bracht weer een beetje licht in de donkere concurrentiestrijd. MenM1 was namelijk al hernoemd naar Alpha en Vacature, inmiddels Vac. geworden, had een vaste stek op de markt. In het verlag stond namelijk ook dat de televisiezenders een groot succes waren. Hierdoor kregen we een idee: Wat als de mensen die naar tv wilden kijken niet wisten wat ze zouden kunnen kijken? Een handig overzicht zou ideaal zijn en met dat gegeven ontstond Tv-gids. Één blik in Tv-gids en je wist wat ze wanneer en waar gaven. Handig toch?

Een opening om U tegen te zeggen Edit

Het succes van O7-07-07 Edit

Om ons nieuw complex feestelijk te openen, werd er een comité opgericht dat zou instaan voor de hele organisatie. Al snel ontstond 07-07-07, een evenement voor jong en oud, gecombineerd met het ploegenkampioenschap van MenM-Quality. Ze konden bekende namen strikken waaronder Tiësto[6] die tijdens zijn "Elements of Life"-tour Libertas toch niet ging overslagen.

Wat we graag doen is wat we willen doen... Edit

De dag na 07-07-07 bleek dat het comité dat met de organisatie belast was, zoiets graag nog wou doen. Binnen het bestuur werd deze aanvraag behandeld en werd belist om vanuit dat comité een nieuw bedrijf op te richten: We like it!. Er werd ook een samenwerking met Alpha gesloten, ze kregen elke avond 1u uitzendtijd.

Wijziging van koers Edit

De "overname"-zomer van 2007 Edit

Bestand:WTMC.jpg

We konden bedrijven blijven oprichten, maar de concurrentie deed hetzelfde. Dus besloten we deze concurrenten (eerlijk) uit te schakkelen, het overnemen kon beginnen. Witte Tijgers Media Corp., ondertussen White Tigers, was het 1e echte berdijf dat we overnamen. Kort daarna volgde Vrij Internet, de pionier van het internet.

You will never walk allone Edit

Je komt nergens alleen. Daarom besloten we, na onze succesvolle deal met de Quality Holding omtrend onze wielerploeg om nog meer overeenkomsten af te sluiten. De 1e daarvan was die met Drukkerij Neyt, die sindsdien al onze geschreven pers drukten. Een ander voorbeeld van een overeenkomst was die met Diesaajn, die vanaf dan instaan voor het ontwerp en maken van onze logo's, wat eerlijk gezegd mag worden, toch wel enkele pareltjes bevatten.

Reorganiseren moet ook gebeuren Edit

Een nieuw logo, een nieuwe begin? Edit

Menmwit

Het nieuwe logo van MenM

Begin juli hadden we al aan Diesaajn gevraagd of ze voor ons een nieuw logo konden maken. Jammer genoeg was dat niet gebeurd voor ons jaarlijks verlof en we waren het ook wat vergeten. Maar tijdens ons verlof was de tijd in Libertas niet stil blijven staan en ondertussen was Diesaajn overgenomen door iemand anders, Regaliorum genaamd. Groot was onze verbazing toen we terugkwamen uit vakantie en ons de vraag werd gesteld of we nog altijd dat logo nodig hadden. We gaven toe dat we het nog altijd konden gebruiken en binnen de 24u hadden we ons nieuw logo, onze nieuwe trots.

Iedereen moet eraan geloven... Edit

Bestand:Whitetigerlogo.gif

Met het nieuwe logo op zak bleek ook dat Dmitri niet had stil gezeten. Hij had ondertussen een nieuwe televisiezender opgericht, Science_central. Door de oprichting van deze zender bleek hoe hard er nood was aan een reorganisatie. We brachten Science central onder bij MenM Media, WTStudios zetten we in de koelkast en veranderde de naam van Witte Tijgers Media Corp. naar White Tigers.

... of ze dat nu willen of niet. Edit

Ondertussen brak het nieuws uit dat er binnen onze wielerploeg bloeddoping was gebruikt. We ontsloegen meteen heel de technische staf en daarboven nog eens 4 renners, waaronder onze ploegkampioen. We brachten MenM-Quality onder bij het nieuwe MenM Sport Teams, trokken Diesaajn nog aan als co-sponser en hernoemde de ploeg naar MenM Cycling Team.

Een nieuwe markt... Edit

Carruswhite

Het logo van Carrus

Dmitri was tijdens ons verlof tot de ondekking gekomen dat er op dat moment een monopolie was in Libertas betreffende de autofabrikanten. We gingen meteen achter onze schrijftaffel zitten en richtte Libertan Car op, de 2e autofabrikant van Libertas. We noemden het 1e merk Carrus; wat voertuig is in het latijns.

... en een nieuweling. Edit

Tijdens die periode leverde Regaliorum met zijn bedrijf Diesaajn het ene na het andere logo voor ons. Toen zijn idee over een volwaardige concern werd uitgewerkt, zagen we hierin een geweldige samenwerking. We sloten een deal af met hem en sindsdien staat Imagine in voor de reclame in al onze media.

1 september, een nieuwe start voor iedereen Edit

Eens we begonnen zijn... Edit

TheTime2

Het logo van The Time

TheTime4

Het logo van The MenM Corp. Time

Met de stichting van LBI was er nood aan een krant die enkel finnanciel en economisch nieuws bracht. Daarom zijn we begonnen met The Time, een letterlijke vertaling van "De Tijd"[7], een succesvolle krant in België. Er werd ook gedacht aan een tijdschrift over MenM Corp., die we al snel The MenM Corp. Time noemde. We willen met The Time onze 1e succesvolle krant maken, die toch door Libertas gelezen en geapprecieerd wordt.

... zijn we niet meer te stoppen. Edit

Bestand:MenMprintswit.png

Met nu 3 tijdschriften en 1 krant konden we Drukkerij Neyt niet langer belasten met de taak van het drukken van deze media. Daarom werd er binnen MenM Media een oplossing gezocht en gevonden. We gingen, binnen MenM Media, onze eigen uitgeverij/drukkerij oprichten. Hoofdzakkelijk zal MenM International Prints enkel onze media drukken, tenzij er nog speciale verzoeken zijn.

Referenties Edit

  1. Zie hier voor het volledige verslag.
  2. Zie [1]
  3. Zie [2]
  4. Zie hier.
  5. Zie hier voor het volledige verslag
  6. Zie [3]
  7. Zie [4].

Zie ookEdit