Wikia

Van der Putten

Het wapenschild van de familie Van der Putten.

Het geslacht Van der Putten is een Libertaanse familie met adellijke titels en met hoge invloeden in de economische en politieke wereld van Libertas.

GeschiedenisEdit

De familie vindt zijn oorsprong in het Belgisch-Nederlandse dorpje Putte dat op de grens van beide landen ligt. In 1807 kwam Jacob Putte in Wikistad aan. Hij verliet zijn geboortestreek omwille van de Napoleontische oorlogen. In Libertas zocht hij veiligheid. Zijn naam werd door een fout in het rijksregister omgedoopt tot Jacob Putten en zelf veranderde hij die naar Jacob Van Putten. Zijn twee oudste zonen hadden een geschil om de erfenis van Jacob die reeds in 1817 overleed. De oudste broer Willem veranderde de familienaam naar Van der Putten terwijl zijn jongere broer Johannes de oude familienaam bleef gebruiken.

Willem Van der Putten trad in het Libertaans Leger en klom door de jaren heen al snel in de rangen op. Tegen 1831 was hij reeds admiraal in de Koninklijke Marine. Wegens zijn verdiensten kreeg hij de erfelijke titel van Graaf van Muntegu in 1840 van Koning Dimitrius I van Libertas.

Vanaf Willem zullen de leden van het geslacht Van der Putten hoge titels bekleden en ambten bezitten.

StamboomEdit

Noot: Alleen de voornaamste leden van de familie zijn opgenomen in de stamboom.