Wikia

Wikistad

Groene Partij

1.902pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Groene Partij.png

De Groene Partij is een Libertaanse politieke partij, nauw verwant met Sociaal Libertas. Opgericht in 1987, de partij is een ecologische partij die tevens progressief, links en pacifistisch denkt. De Groene Partij strijdt voor sociaal-ecologische verandering. De huidige voorzitster is Annelies Keizer.

GeschiedenisEdit

Na de parlementsverkiezingen in 2004 ging eerste minister Leuvis Poelman een coalitie vormen met de ChristenPartij en de Groene Partij. Partijvoorzitter Stefan Hoffman werd Minister van Natuur en Milieu en zo de eerste groene minister ooit in Libertas. Vier jaar later deed de partij geen goede zaak bij de parlementsverkiezingen.

In 2016 bereikte de partij een totaal aantal van negen zetels in het Parlement, wat geen nieuw record was. Wel startte Edward Neyt een regering met de vier grootste partijen, de zogenaamde monstercoalitie. Voorzitster Annelies Keizer werd hierin Minister van Transport en Communicatie. In maart 2017 viel de regering-Neyt en stapte Sociaal Libertas uit de coalitie. Er werd verwacht dat de groenen dit ook zouden doen en dat de regering als een minderheidsregering zou verdergaan, maar Keizer liet weten niet in de oppositie te stappen. Hiermee kwam een einde aan de jarenlange nauwe samenwerking tussen de socialisten en de groenen. Jan Verbist werd voor de groenen de nieuwe Minister van Binnenlandse Zaken.

Sinds enkele jaren is de Groene Partij goed vertegenwoordigd in provincieraden en gemeenteraden, met name in Nyttfronsey en Ysselaerden, maar ook in de Esdoornheuvels en Wikistad.

Around Wikia's network

Random Wiki