Wikia

Wikistad

Grote Markt

1.904pages on
this wiki
Add New Page
Talk5 Share
Grote Markt.jpg

De Grote Markt.

Stadhuis van Wikistad.jpg

Het stadhuis van Wikistad.

De Grote Markt, vroeger bekend als de Dinsdagmarkt of Centrummarkt, is een groot plein in het centrum van de Libertaanse hoofdstad Wikistad. Vroeger werd hier elke dinsdag en zaterdag een grote markt georganiseerd, maar nu vindt die alleen nog op zaterdagvoormiddag plaats. De commerciële functie van de Grote Markt is de laatste jaren vervaagd. Nu heeft het plein een hoofdzakelijk publieke en administratieve functie en wordt het frequent gebruikt voor festiviteiten. De Grote Markt werd begin 2008 volledig heraangelegd.

De Grote Markt ligt in het politieke hart van Libertas. Het stadhuis van Wikistad, de ambtswoning van de eerste minister en het Ministerie van Justitie zijn allemaal gelegen aan de Grote Markt. Ook bevinden zich er het Hooggerechtshof en de Nieuwe Kerk. De grote markt ligt op wandelafstand van het Parlement, het Koninklijk Paleis, de triomfboog en het hoofdkantoor van de Libertaanse Bank.

KunstEdit

Voor het stadhuis van Wikistad is een bekend beeld, Christus aan het kruis, geplaatst door Andries Koopman, een bekend beeldhouwer uit Wikistad afkomstig.

In het midden van het plein staat een reclamezuil in de art nouveau-stijl. Deze authentieke zuil werd in 1902 geplaatst op de Grote Markt. De zuil werd in 2012 als een Nationaal Monument erkend.

ZaterdagmarktEdit

Zaterdag is nog steeds marktdag in Wikistad en van 7.00 uur tot 12.00 uur zijn alle marktkramers welkom in het centrum. Boeken, fruit en groenten, brood, specerijen, snoepgoed, kleding en allerlei verswaren zijn hier op zaterdagvoormiddag verkrijgbaar. Ook zijn er elke zaterdag wel wat muzikanten aanwezig die spelen.

MuziekEdit

Heel wat Libertaanse muzikanten geven concerten op de markt. Jaarlijks vindt er op 3 januari een concert plaats van rock-artiest Timo Cobain, al dan niet om een nieuw album te promoten. Het New Old Philosopher's Trio treedt er ook regelmatig op, waarvan in 2004 een live-albumversie van verscheen. Ook spelen altijd amateurmuzikanten op de Grote Markt.

Around Wikia's network

Random Wiki