Wikia

Grovendal is een dorp in de Libertaanse gemeente Wikigebergte in de provincie Mountégue. Het dorp is gelegen aan de rivier de Schaft aan de voet van de Muntijnen en de Lagegroep tussen het vakantieoord Piatra en het dorp Lagewater. Grovendal was een zelfstandige gemeente tot 1948 en telt bijna 1 000 inwoners.

SluisEdit

In Grovendal bevindt zich één van de drie sluizen op de rivier de Schaft. Reeds in de 16e eeuw was er een sluis bij Grovendal. De huidige sluis dateert van 1925 en heeft een verval van 3 meter. De afmetingen van de sluis bedragen 100 meter op 14 meter.

ZoutmijnenEdit

Al in de 16e en 17e eeuw vond er zoutwinning plaats nabij Grovendal. Anno 2018 exploiteert het bedrijf CG Europa een zoutmijn in Grovendal, de grootste van het land. Voor het transport van zout werd in 1924 het station Grovendal gebouwd op de spoorlijn Muntegu-Apud Maro. Over de Schaft werd in Grovendal een spoorbrug gebouwd. De huidige brug dateert van 1943.

Beginnetje
Dit artikel is een beginnetje. U wordt uitgenodigd om dit artikel te bewerken en iets aan dit artikel toe te voegen.
Info