Wikia

Het Industriebos is het Libertaanse Nationaal Bos in de Wikistadse wijk Industrieterrein. Het werd aangelegd om de scheidingsgrens tussen de industrie en het woongedeelte te verbreden. Voorheen was er een vuilnisbelt op deze gronden, waardoor er bodemverontreiniging opgetreden was. Na langdurige saneringsprojecten werd het bos op 16 mei 2009 als Nationaal Bos erkend door de Nationale Bossen- en Parkendienst, wat de ecologische functie van het Industriebos benadrukt.

Bodemverontreiniging en -sanering Edit

Bij het ontruimen van de stortplaats werd zware bodemverontreiniging vastgesteld. Het Libertaanse bodemsaneringsbedrijf Clints Cleaning liet weten zich voor 100% in te zetten voor dit project en het gebied leefbaar te maken. Dit project werd in 2009 volledig afgerond. De grond is op dit moment van aanvaardbare kwaliteit.

Het grootste deel van de grond is nu prima geschikt voor dieren en plantengroei. In de loop der jaren is er steeds meer begroeiing gekomen, zoals doornstruiken. Het bos telt vooral veel bijen die de bloemen die er staan komen bestuiven. Lokale imkers meldden reeds blij te zijn met deze ontwikkelingen. In de visvijver zwemmen snoeken en enkele karpertjes, de karpers zijn uitgezet door Gebruiker:Greenday2, een milieuactivist en eigenaar van Clints Cleaning. Dit gebeurde in samenwerking met de Nationale Bossen- en Parkendienst. In het beschermd gebied leven er damherten, marters, spitsmuizen, vossen en er huizen ook drie dassenfamilies.

Zie ook Edit

  Nationaal Park
Dit bos of park of deze tuin wordt door de Nationale Bossen- en Parkendienst, een overheidsorganisatie onder het Ministerie van Natuur & Milieu, beheerd, beschermd en gepromoot.
  30px

Sjabloon:Wikistad

Around Wikia's network

Random Wiki