Wikia

Johanna van Libertas (1659-1701).jpg

Johanna Victoria Cornelia Lievertas (28 april 1659 - 19 december 1701) was een Libertaanse prinses. Ze werd geboren in Civitas Libertas als de dochter van Koning Alexander I van Libertas en Victoria Lievertas. Ze had een tweelingzus, Catharina genaamd.

BiografieEdit

JeugdEdit

Johanna groeide op het kasteel Lievertas nabij Wikistad op. Ze had een tweelingzus, Catharina genaamd. Johanna was niet alleen eerstgeborene van de tweeling, maar tevens het eerste kind van kroonprins Alexander en diens vrouw Victoria. Samen met haar zus werd zo opgevoed door onder andere Filips Boudet, de zoon van toenmalig eerste minister Robert Boudet.

TraspesEdit

Johanna werd op aandrang van haar vader gehuwd aan Jose Antonio de San Martin. Deze tien jaar jongere Spaanse edelman was Hertog van San Martin in Traspes. Ze zouden vier kinderen krijgen waarvan slechts één zoon, Felipe (1695-1777). In 1696 zou Johanna's schoonvader Miguel van de Spaanse koning het officiële gezag over Traspes krijgen.

In Traspes was Johanna een niet altijd graag geziene dame. Ze controleerde de hofhouding en tolereerde niet dat haar man er buitenechtelijke relaties aan overhield. Hiernaast was de Libertaanse prinses een fanatiek voorstander van vrouwelijke macht. Op haar bevel werd in 1697 de eerste vrouwelijke student aan de Universiteit van Alcacer toegelaten. Zo'n vijf jaar later overleed Miguel en kregen Johanna en haar man Jose Antonio de macht over Traspes in handen.

Johanna zou aan het Traspesiaanse hof in het kasteel van San Martin, naar zeggen van diverse historici, een relatie hebben gehad met de Franse hoveling François Mansart. De twee leerden elkaar kennen via zijn zus Clémentine, die als hofdame voor Johanna was aangesteld.

Ze overleed ze in 1701. De Libertaanse prinses, Juana genaamd in het Spaans, werd begraven in de Kathedraal van Santa Maria. Door een brand in de kathedraal in 1706 is haar lichaam verloren gegaan.

Around Wikia's network

Random Wiki