Wikia

Het Kanaal van Deventer is een kanaal in de Libertaanse provincie Ysselaerden tussen de stad Skeend en het zuidelijk gelegen dorp Deventer. De waterweg heeft een lengte van 6,2 kilometer en verbindt de binnenhaven van Deventer met de Atlantische Oceaan. Het kanaal werd gebouwd tussen 1904 en 1906 en kent twee alternatieve routes. Ofwel begeven schepen zich eenmaal in Skeend aangekomen op de Ysselvaart richting de Niedemeyer om via het industrieterrein van Skeend te passeren ofwel worden ze afgeleid ten zuiden van de stad en gaan ze rechtstreeks naar de Happbaai. Dit tweede stuk is het minst breed en niet voor grote schepen bevaarbaar, maar wel korter. Het werd gegraven op de locatie waar een honderdtal jaar voordien de grachten van Skeend gelegen waren.

Tussen Skeend en Deventer is er een verval van 6 meter. Om dit hoogteverschil te overbruggen werd halverwege het kanaal een dubbele sluis gebouwd. Ook bij de verbinding tussen de Ysselvaart en het kanaal werd een sluis gebouwd. Verder werd een sluis geplaatst ten zuiden van Skeend waar het Kanaal van Deventer de Atlantische Oceaan bereikt.

De N6 loopt onder het kanaal door de Deventertunnel.

Around Wikia's network

Random Wiki