Wikia

Kiosk Winkelcentrum
Het nieuws voor morgen
Bestuur
Naam Kiosk Winkelcentrum
Eigenaar Aesopos
Oprichter Aesopos
Oprichtingsdatum 08-07-2007
Hoofdzetel Winkelcentrum van Wikistad
Sector winkel

De Kiosk van het Winkelcentrum van Wikistad bevindt zich direct aan de ingang van het gebouw.

Uitbating Edit

De kiosk wordt uitgebaat door Ioana, een mooie blonde, blauwogige jongedame die door iedereen op handen wordt gedragen vanwege haar hartelijkheid. Ioana is de dochter van een Roemeense inwijkeling en heeft het écht naar haar zin in Libertas.

Het gebeurt soms dat ze vertelt over de tijd toen zij en haar ouders nog in Roemenië woonden en hoe ze zich haar kindertijd herinnert. Het woordje vrijheid stond niet eens in het woordenboek van het Roemeens. Het waren schrijnende toestanden. Onderdrukking, uitbuiting, verloedering, ziekenhuizen zonder medicijnen, kindertehuizen waar weerloze kinderen zonder voedsel verkommerden enz. Er is al heel wat veranderd sindsdien, maar de vele littekens die de vroegere dictator bij de bevolking maakte, zullen nooit verdwijnen. Ruim een uur voordat de Kiosk opengaat is Ioanna reeds ijverig in de weer om alle tijdschriften te sorteren en in de rekken te plaatsen.

Ze heeft er een grondige hekel aan een klant te moeten wegsturen met de boodschap dat zijn of haar geliefde tijdschrift is uitverkocht en niet meer verkrijgbaar is. Zoiets kan eenvoudigweg niet meent ze.

In Roemenië was vroeger altijd alles uitverkocht. Het waren slechts de happy few die op de zwarte markt tegen woekerprijzen kochten waar ze zin in hadden.

De gewone burger kon slechts staan dromen van mooie tijdschriften.

Bestand:Nytimes headquarters.jpg

New York, New YorkEdit

Begin 2008 ontving Ioanna een brief in de bus van de New York Times. Ze had ooit eens haar naam en adres ingevuld op de website van deze krant toen ze intekende voor een proefabonnement. Een vreemde taal leren doe je namelijk best door regelmatig de krant te lezen, vindt Ioanna.

De brief bleek een uitnodiging te zijn voor aan geleid bezoek aan the headquarters van de New York Times in New York City. Het stond haar vrij over het tijdstip te beslissen. Wat een verrassing!

Op 21 juli vertrok Ioanna dus voor een ganse week naar bustling New York en was de Kiosk uitzonderlijk gesloten. Vanaf 28 juli echter, kon men voor de krant en/of kleine versnapering weer dagelijks bij Ioanna terecht!

Ioanna had letterlijk haar ogen uitgekeken in New York. De reis was in een flits voorbij en achteraf leek het een overweldigende droom... De vele nieuwe vrienden die Ioanna in de Verenigde Staten maakte, komen nu regelmatig naar Wikistad en samen met hen gaat ze op stap om de talrijke verborgen gems die Libertas rijk is te verkennen.

Kranten en tijdschriftenEdit

De Vredesgazet.png
Bestand:Het Volk.jpg
The Libertan Times.png
Kranten.jpg

Kranten in overvloed

Bestand:Kiosk - 800px-Magazines-mode-Copenhague.jpg

Warme en koude dranken Edit

Tijdens de zomermaanden tovert Ioanna heerlijke huisgemaakte frisdranken van onder haar toonbankje vandaan en laat ze je meegenieten haar bonbons: stukjes fruit, overgoten met melkchocolade direct uit de koelkast geserveerd. Om van te watertanden ! Het basisrecept van haar frisdranken: gekoeld Libertaans bronwater, diverse soorten tropische vruchten en ijsblokjes.

Niet dat het in Wikistad vaak gebeurt, maar wanneer het vriest, heeft Ioanna warme wijn klaarstaan, een soort glühwein die al snel naar het hoofd stijgt ! Op zo'n momenten heeft haar kiosk veel méér weg van een kraampje op de Kerstmarkt! Iedereen staat er met iedereen te praten en te lachen en een gehaaste enkeling draait nieuwsgierig zijn hoofd om.

Natuurlijk is er ook lekkere koffie, van het Libertaanse merk Starblend Coffee!

  • Dagelijks geopend van 6u00 tot 18u00
  • Gesloten op zondag
  • Jaarlijks verlof: 20 juli 2008 tot en met 27 juli 2008

Weldra opening van een Kiosk in Station Newport

Around Wikia's network

Random Wiki