Wikia

De Koninklijke Marine is één van de drie onderdelen van het Libertaans Leger. Het marinecomponent is groter dan de landmacht en de luchtmacht. De marine heeft zo'n 1.000 mannelijke en vrouwelijke professionals in dienst en wordt geleid door admiraal Peter Dijkstra.

OrganisatieEdit

De Koninklijke Marine bestaat uit de Maritieme Dienst, de Marine-Luchtmacht, de Onderzeedienst en de Dienst-Ondersteunende Taken. De marine zelf valt rechtstreeks onder het gezag van het Ministerie van Defensie.

Basis Oost in Nyttfron dient als hoofdkwartier van de Koninklijke Marine. Voorheen waren dit de haven van Wikistad en het kasteel Hoyeman in Skeend.

BasesEdit

De Libertaanse marine heeft telt twee bases. De grootste is basis Oost in Nyttfron waar 600 mensen van het personeel gestationeerd is. Hierna volgt basis Newport waar 300 mensen werkende zijn. Het kabinet van de admiraal is gelegen op het algemeen hoofdkwartier van het Libertaans Leger in Wikistad.

Basis Oost dient ook als hoofdbasis voor het marinecomponent van de SEDEF.

MateriaalEdit

De marine beschikt momenteel over twee fregatten van de Hoyemanklasse, namelijk de HMS Skeenth en de HMS Nýttfrón. Beide schepen zijn in gebruik sinds 1995. De HMS Skeenth is tevens het vlaggenschip van de marine.

De Koninklijke Marine heeft in 2006 vier nieuwe Visbyklasse-korvetten besteld waarvan het grootste gedeelte al geleverd is. Deze nieuwe korvetten, onzichtbaar voor de radar, zijn van Zweedse makelij. Vanwege deze aankoop werden alle conventionele korvetten en ook alle helikopters in dienst van de marine verkocht. De nieuwe helikopter is de A-109, omdat deze in het schip zelf kan worden gestald. Ook het fregat HMS Mountégue werd verkocht aan de Kemburger Marine.