Wikia

This page is currently under construction.

Info.png

Dit artikel beschrijft het voormalige Koninkrijk van Libertas. Voor de huidige republiek, zie het artikel Libertas

Bestand:Vlag Koninkrijk Libertatis.png
Bestand:Koninkrijk Libertas.png

Het Koninkrijk Libertatis (informeel: Libertas) was een koninkrijk op huidig Libertaans grondgebied tussen 1616 en 1859. Het was de voorganger van de Eerste Republiek van Libertas en werd meer dan twee eeuwen lang bestuurd door De Grote Vijf.

Geschiedenis Edit

Het koninkrijk ontstond op 24 maart 1616, toen het nieuwe land Libertas onafhankelijk werd verklaard door Rob "Vrijheidstrijder" Lievertas, na een onafhankelijkheidsoorlog die 10 jaar lang heeft geduurd. Hij werd gekroond tot koning en bestuurde het land 43 jaar lang.

Libertas kende een vredevolle tijd tijdens het koninkrijk. De Fittorianes-boeren hadden net zoveel rechten als de Nederlandse kolonisten uit Wikistad. Het dorp Newport dat altijd zo zelfstandig was, werd zonder problemen onderdeel van het nieuwe koninkrijk. De economie en de demografie stegen en de steden groeiden. In de 19e eeuw echter, werd het land aanzienlijk armer en ontstond er zelfs een voedseltekort.

In 1859 ontstond er een opstand tegen de rijke buitenlandse handelaars die profiteerden van het voedseltekort in Libertas en dus extra hoge prijzen vroegen voor hun eten. De koning Rubeus II van Libertas stapte ook op, uit medeprotest voor de burgers. Toen er geen opvolger meer werd gevonden voor Rubeus en het land veranderd werd in een anarchie, werd het koninkrijk opgeheven en ontstond er in 1860 de Eerste Republiek van Libertas, ondanks het protest van een groot deel van de bevolking.

Koningen Edit

      1rightarrow.png Zie Koningen van Libertas voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Het koninkrijk werd twee-en-een-halve eeuw lang geregeerd door 5 geslachten, die nauw verwant aan elkaar waren wegens huwelijkspolitiek. Hieronder staat een lijst van de koningen.

Rubeus II van LibertasRubeus I van LibertasDimitrius I van LibertasMartin I van LibertasAlexander III van LibertasRobert IV van LibertasAlexander II van LibertasAlexander I van LibertasRobert III van LibertasRobert II van LibertasRobert I van Libertas

Geslacht GeleynsGeslacht NeytGeslacht Van der PutteGeslacht AlexandruGeslacht LibertatisGeslacht AlexandruGeslacht Libertatis

Around Wikia's network

Random Wiki