Wikia

Latijnseschool

Het schoolwapen.

Latijnse School

De School.

Dormatories

West Hall.

Tuckhall

Tuck Hallin Civitas Libertas.

De Latijnse School is een privé-instituut gericht op het voorbereiden van middelbare scholieren op de universiteit. De Latijnse school is één van de oudste middelbare scholen van Libertas gevestigd in Civitas Libertas-Strand in Civitas Libertas, opgericht in 1814.

CurriculumEdit

Iedere leerling moet het basis-curriculum volgen. Dit bestaat uit de vakken Nederlands, Engels, Latijns, Geschiedenis en Maatschappij, Aardrijkskunde, Economie, Wiskunde, Scheikunde, Natuurkunde en Biologie. De leerlingen die op de rectorlijst terecht komen (dit zijn studenten met een gemiddelde van een acht en hoger) worden gevraagd om één of meerdere van de honor classes te volgen. De mogelijkheden zijn Latijn, Economie, Wiskunde en Natuurkunde.

Een leerling kan alleen afstuderen wanneer voor elk vak een gemiddelde van een zes is gehaald. Wanneer een gemiddelde dat hoger dan een 8 is en geen enkel cijfer onder een 7 heeft krijgt de student op zijn diploma de titel 'cum laude geslaagd', vanaf een gemiddelde van 9 komt er 'magma cum laude' geplaatst en wanneer een leerling een gemiddelde van een 9 of hoger heeft met geen enkel vak onder een 8 en het voorzitterschap van een van de clubs heeft gedragen krijgt hij de titel 'summa cum laude'.

KostschoolEdit

Van alle leerlingen aan de Latijnse School is 75% kostganger. De slaapvertrekken voor deze kostgangers zijn opgedeeld in het meisjes huis (Tuck Hall) en het jongens huis (West Hall). De kostgangers betalen voor hun verblijf boven op de school kosten nog eens € 3000. Hiervan worden de faciliteiten betaald.

De huizen zijn ingedeeld in elk 10 'huizen'. De leerlingen van een huis dragen hun eigen huis das en komen gedurende het jaar in een vriendschappelijke strijd terecht tussen welk huis het beste is. De jongens huizen bestaan uit 20 leerlingen en de meisjes huizen uit 17.

Buitenschoolse activiteitenEdit

Het vak Lichamelijke Opvoeding wordt niet gegeven. In plaats hiervan wordt het de leerlingen verplicht om ten minste één sport uit te oefenen. De leerlingen kunnen kiezen uit chearleading, fitness, roeien, tennis, voetbal en zeilen.

Behalve sportieve activiteiten wordt het de studenten aangeraden om lid te worden bij een van de volgende clubjes: Activiteitenclub, Debatclub, Fotoclub, Goede doelenclub, Jaarboekclub, Leerlingenraad, Schoolkrant, Toneelclub, Wetenschapsclub.

GemeenschapEdit

De school is opgericht dankzij de goedheid van de burgers van de gemeente, om deze reden probeerd de school ook iets terug te doen. Zo is er de jaarlijkse sportdag voor tieners uit Civitats Libertas en Civitas Libertas-Strand, de universiteitsweken waarin studenten van alle middelbare scholen gratis op de Latijnse School bijles en universiteitsadvies kunnen krijgen en de Zomerspelen, tijdens deze spelen worden een aantal sportploegen uit Libertas uitgenodigd om de strijd aan te gaan met teams van alle scholen uit Libertas.

FinanciënEdit

De Latijnse School heeft een jaarlijks budget van € 10 miljoen. Dit bedrag bestaat voor 25% uit de jaarlijkse bijdragen van de studenten (€ 5.000 p/j) en voor 75% uit de jaarlijkse bijdrage van de Libra Groep. Uit dit budget gaat 30% naar faciliteiten, 20% naar scholarships, 20% naar de bibliotheek, 15% naar het gebouw en 9.5% naar werknemers. Één procent van het budget gaat naar de dochterscholen in Westelijke Sahara, dit komt neer op € 100.000. Met dit geld kunnen 20 scholen onderhouden worden. De extra € 3000 p.j voor kostgangers komt uit op € 1.125.000, al dit geld gaat naar het faciliteren van de bewoners.

OverigeEdit

  • De eigenaar van de Latijnse School is directeur Mephisto Moriad.
  • De school bezit een grote bibliotheek.
The Eagle Stars Onderwijs in Libertas
Lager onderwijs in Libertas: Nationale Academie - De Flierfluiter (SG Liberté) - Newport Prep
Middelbaar onderwijs in Libertas: Athenaeum Vicistad - Avantys College (SG Liberté) - Augustuscollege (VUW) - Latijnse School - Nationale Academie - Newport Prep - St. Stanislas Gymnasium - Topsportschool
Hoger onderwijs in Libertas: Hogeschool Libertas - Kunstwijkcollege - Universiteit van Victoria - Vrije Universiteit van Wikistad (VUW)

Around Wikia's network

Random Wiki