Wikia

Wikistad

Liber Wikistadt

1.904pages on
this wiki
Add New Page
Talk5 Share
Liber Wikistadt (hedendaagse bewerking)
Liber Wikistadt.png
Auteur Decius Neyes (bewerking van DimiTalen)
Genre Non-fictie, historisch
Uitgeverij Esdoorntje
1ste druk 2006 (bewerking)
Specificaties Kleur, geïllustreerd

Het Liber Wikistadt is een dertiende-eeuws boek van de hand van Decius Neyes. Het boek verteld over de economische en sociale omstandigheden van Wikistad en het omliggende land rond 1200. Tradities en allerlei statistische gegevens konden achterhaald worden dankzij dit werk, waarvan meerdere kopieën bewaard zijn.

Het werd de laatste tijd steeds door Drukkerij Neyt gedrukt, en gepubliceerd door Uitgeverij Esdoorntje, die de auteursrechten bezit. Sinds 2006 wordt de bewerking door Dimitri Van Nobelen jaarlijks bij Esdoorntje uitgegeven. Het is Neyts tweede publicatie, voorafgegaan door Een geschiedenis van.

Belangrijke gegevens uit het boek Edit

  • Zo'n 75% van de bevolking was van Nederlandse of Vlaamse origine in 1200
  • Grootste minderheden rond 1200: Spanjaarden, Britten en Fransen
  • Wikistad telde in 1200 zo'n 1350 inwoners

Opmerkelijke passages Edit

Liber Wikistadt paard.jpg

Een tekening uit Liber Wikistadt door de schrijver.

Enkele van de beroemdste zinnen uit het boek zijn:

  • Wat den vryheit der Libertaene aengaet, deeze zyt zeer belangryk vor den Libertaenen. Alk ieder eist zynen eigen goed'ren en gedachtegoeden. Dit is al sins vruugeren tyden ende sal nog langen tyden voirtduren.
  • Dien inwoiners des Libertas hebben altyd eenen groiten oig aen den kunste ghehatte. Alk ieder het soe zynen eigen smaek bitreffende den kunst. Een Libertaen zal deeze dan ok tyddurende uyten aenhand des eigen werks. Voiral die kunst der vritten is zeer verteenwoirdigd in dat Libertas.
  • In den jaere naen val der Roima raekte dat Libertas eenen kleinen beetkie in den vergeethoecke. Op dat Europeese kontinent konne man hard nog den ylenden des Libertas. Sont die ryke Neerlantse handelaers wisten deeze ylenden nog the vinden end the waerd'ren.
  • Als die waere neemer der inwoiners des Libertas hebbe ick den passies der Libertaenen uyt den gronde biluken. Soe kreege ick den kans um dien zynen onhaltelyke roep naet vritten der caerten en andere vormen van géographie waer the neemen. Soet eeke Libertaen maekt in zyner tyde die vry is fictionale lenden end gebieden. Soe zyt dat ghekommen dat dat land der Libertaenen sulck vry end progredeerend is.

Verkrijgbaar bij Edit

De oudste bestaande kopie bevindt zich in de Dimitri Nobilis-Archieven van de VUW en dateert uit de 15e eeuw. Gewone (nieuwe) kopies zijn verkrijgbaar of uitleenbaar bij:

Zie ook Edit

Quality Holding.png Quality Holding: Quality Books.png Quality Books: De Vredesgazet.png De Vredesgazet Drukkerij Neyt.png Drukkerij Neyt Libris.png Libris Orator.png Orator
Sodales.png Sodales Esdoorntje.png Uitgeverij Esdoorntje
Hoofdzetel: Holding Center. Meer over onze andere subconcerns en bedrijven vind je op deze pagina.

Around Wikia's network

Random Wiki