Wikia

Wikistad

Libertaanse Bank

1.904pages on
this wiki
Add New Page
Talk4 Share

De Libertaanse Bank (afgekort DLB) is de centrale bank van Libertas. DLB is opgericht in oktober 2009 nadat de moneta werd ingevoerd. De bank is net als andere centrale banken verantwoordelijk voor de nationale munt, het mag dan ook als enige moneta biljetten drukken.[1]

De bank is voor 80% in handen van de overheid van Libertas en voor 20% in handen van Smartbuy, maar momenteel zijn er nog wel aandelen te koop maar de regering moet altijd 51% of meer van de aandelen in handen hebben om lastige situaties als die in de Verenigde Staten te voorkomen. In 2010 haalde de overheid een laagtepunt met 67% van de aandelen.

De bank is gevestigd aan de Koningin Isabellastraat 41, een wolkenkrabber in Wikistad.

GouverneurEdit

Taken Edit

  • Moneta biljetten drukken.
  • Inflatie voorkomen.
  • Toezicht houden op financiële instellingen.
  • Zorgen dat het geld blijft stromen.
  • De Nationale Reserve beheren.

Nationale Reserve Edit

Bestand:Bruno Banda Gangsta Rebels.jpg

Nadat de Vrye Banck jaren de nationale reserve had bewaard, werd de bank beroofd door Bruno Banda en besloten de autoriteiten dat het niet meer veilig genoeg was ondanks dat het goud weer terug werd gepakt. Daarom werd er besloten het te bewaren op een top geheime locatie onder het beheer van DLB. De gehele reserve bestaat uit:

  • 90 ton goud (34)
  • 20 miljard dollar (52)
  • 5 miljard moneta (goud verkocht door Bruno Banda).

Moneta Edit

DLB is verantwoordelijk voor de Moneta, zowel voor de druk van biljetten als om te zorgen dat de inflatie onder controle blijft. Tevens is het de taak van DLB om te zorgen dat moneta blijft stromen, dit is namelijk essentieel voor de economie van libertas.

Toezicht banken Edit

DLB houd toezicht op banken en ander financiële instellingen, dit moet voorkomen dat banken op lange termijn het niet goed gaan doen. Of dat banken niet tegen een financiële tegenslag kunnen.

Referenties Edit

  1. Valsmunters worden hierop aangeklaagd.

Sjabloon:Smartbuy

Around Wikia's network

Random Wiki