Wikia

Wikistad

Libertaanse eend

Overleg0
2.157 pagina's
op deze wiki
Crystal package settings.png Werk in uitvoering: aan deze pagina wordt momenteel druk gewerkt, of zal er druk gewerkt worden.

This page is currently under construction.

Info.png
Libertaanse eend
Libertaanse eend paar.jpg

Een mannelijk en een vrouwelijk exemplaar.

Naam Libertaanse eend
Gebied The Eagle Stars.png Libertas
IUCN-status Niet bedreigd (2013)
Rijk Animalia (Dieren)
Stam Chordata (Chordadieren)
Klasse Aves (Vogels)
Orde Anseriformes (Eendvogels)
Familie Anatidae (Zwanen, ganzen en eenden)
Onderfamilie Anatinae (Eendachtigen)
Soort Anas Libertatis

De Libertaanse eend (Latijn: Anas Libertatis) is een vogel uit de familie van Anatidae (Nederlands: zwanen, ganzen en eenden) die, zoals de naam laat vermoeden, afkomstig is uit Libertas.

Kenmerken Bewerken

Uiterlijk Bewerken

De lengte van de Libertaanse eend bedraagt tussen de 50 en 60 cm en heeft meestal een spanwijdte tussen de 90 en 100 cm waardoor hij relatief veel kenmerken beschikt vande wilde eend die zich in dezelfde onderfamilie, Anatinae (Nederlands: eendachtigen), maar ook daaronder in de Anatini (Nederlands: grondeleenden), bevinden. Een stevige en volwassen eend weegt tussen de 700 en 1500 gram. Gemiddeld worden de Libertaanse eenden 15 jaar oud. De oudste bekende Libertaanse eend werd echter 28 jaar oud. Die werd door een boer in Doveburcht gehouden tussen en 1981 en 2009.

Het mannetje is grijs en heeft een zwart achterwerk en kastanjebruine vleugeldekveren. Het vrouwtje is echter meer geel van kleur.

Leefwijze Bewerken

Het menu van de Libertaanse eend bestaat zoals bij vele eenden uit plantenkorst (zaden), maar ook insecten van klein en groot formaat. Het voedsel wordt aan het wateroppervlak gezocht, maar niet onder water zoals vele andere eenden dat doen. Eikels en hazelnootjes staan ook op het menu voor de grote volwassen eenden.

Het geluid dat door de eenden gemaakt wordt verschilt bij het geslacht. De vrouwtjes kwaken eerder en de mannetjes fluiten op een middelmatige toon. Hoe ouder het mannetje wordt, hoe lager hij fluit en hoe meer hij begint te kwaken.

Verspreiding Bewerken

Over heet Libertas komt de Libertaanse eend voor. De meeste gevallen worden in de provincies Mountégue en Esdoornheuvels gezien, maar elders ook. Er zijn gevallen van het zien van Libertaanse eenden in het zuiden van Engeland, de Lage Landen en Frankrijk, maar ook verder in Polen en Oostenrijk.

Status Bewerken

Volgens de IUCN-statussen is de Libertaans eend niet bedreigd. Dat werd in 2009, 2012 en 2013 vastgesteld door grondig onderzoek met behulp van de IUCN, de Libertaanse overheid en de Nationale Natuurvereniging.

Galerij Bewerken

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki