Wikia

Wikistad

Libertaanse eend

1.921pages on
this wiki
Talk0
Libertaanse eend paar.jpg

Een mannelijk en een vrouwelijk exemplaar.

De Libertaanse eend (Latijn: Anas libertatis) is een vogel uit de familie van Anatidae, zwanen, ganzen en eenden, die, zoals de naam laat vermoeden, afkomstig is uit Libertas.

KenmerkenEdit

UiterlijkEdit

De lengte van de Libertaanse eend bedraagt tussen de 50 en 60 cm en de eend heeft meestal een spanwijdte tussen de 90 en 100 cm waardoor hij relatief veel kenmerken beschikt van de wilde eend die zich in dezelfde familie, Anatinae, de eendachtigen, maar ook daaronder in de Anatini, grondeleenden, bevindt. Een stevige en volwassen eend weegt tussen de 700 en 1 500 gram. Gemiddeld worden de Libertaanse eenden vijftien jaar oud. De oudste bekende Libertaanse eend werd echter 28 jaar oud. Die werd door een boer in Doveburcht gehouden tussen en 1981 en 2009.

Het mannetje is grijs en heeft een zwart achterwerk en kastanjebruine vleugeldekveren. Het vrouwtje is echter meer geel van kleur.

LeefwijzeEdit

Het menu van de Libertaanse eend bestaat zoals bij vele eenden uit plantenkorst (zaden), maar ook insecten van klein en groot formaat. Het voedsel wordt aan het wateroppervlak gezocht, maar niet onder water zoals vele andere eenden dat doen. Eikels en hazelnoten staan ook op het menu voor de grote volwassen eenden.

Het geluid dat door de eenden gemaakt wordt verschilt bij het geslacht. De vrouwtjes kwaken eerder en de mannetjes fluiten op een middelmatige toon. Hoe ouder het mannetje wordt, hoe lager hij fluit en hoe meer hij begint te kwaken.

VerspreidingEdit

Over heet Libertas komt de Libertaanse eend voor. De meeste gevallen worden in de provincies Mountégue en Esdoornheuvels gezien, maar elders ook. Er zijn gevallen van het zien van Libertaanse eenden in het zuiden van Engeland, de Lage Landen en Frankrijk, maar ook verder in Polen en Oostenrijk.

StatusEdit

Volgens de IUCN-statussen is de Libertaans eend niet bedreigd. Dat werd in 2009, 2012, 2013 en 2016 vastgesteld door grondig onderzoek met behulp van de IUCN, de Libertaanse overheid en de Nationale Natuurvereniging. De in Lovia gevestigde Wikinational Conservation Organization heeft de Libertaanse eend nog niet op haar lijst van bedreigde diersoorten gezet. Deze organisatie werkt samen met de Nationale Natuurvereniging en het Ministerie van Milieu en Energie.

GalerijEdit

Around Wikia's network

Random Wiki