Wikia

Wikistad

Libertaanse overheid

1.902pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

De Libertaanse overheid is de centrale overheid van het Koninkrijk Libertas. Het bestaat uit tien ministeries en een aantal overheidsdiensten.

RechtscollegesEdit

Het Hooggerechtshof en het Grondwettelijk Hof zijn de hoogste rechtscolleges van Libertas. Daarnaast zijn er nog andere gewone rechtbanken, verdeeld per provincie.

ParlementEdit

Het Parlement van Libertas bestaat uit slechts één kamer en wordt geleid door de Voorzitter van het Parlement. Het telt 100 leden en bepaalt alle wetten van het land die dan door de regering uitgevoerd moeten worden.

AmbassadesEdit

De Libertaanse ambassades in het buitenland vertegenwoordigen de staat Libertas. De lijst van ambassades is opgesteld door het Ministerie van Buitenlandse Zaken, maar alle Libertaanse ambassadeurs worden door de Koning van Libertas benoemd, maar moeten toestemming krijgen van het Parlement om deze functie te bekleden. De Voorzitter van het Parlement helpt de koning bij het aanduiden van diplomaten.

Naast ambassadeurs heeft Libertas ook een hele reeks vertegenwoordigers waaronder de Libertaanse Permanente Vertegenwoordiger bij de Verenigde Naties. Dit is sinds 2016 Charlotte Holten.

RegeringEdit

Het kabinet, oftewel de regering, van de eerste minister (Dirk Vantichelt van de Democratische Partij) bestaat uit de volgende ministeries:

Naast de eerste minister is ook de Koning van Libertas een regeringsleider. Hij heeft louter een ceremoniële functie en moet elk besluit of iedere bepaling van de regering verplicht ondertekenen.

OverheidsdienstenEdit

Alle overheidsdiensten worden door de regering geleid, maar het Parlement keurt alle zaken zoals voorzitters en werking goed.

Around Wikia's network

Random Wiki