Wikia

Libertas, economisch gezien
Libertas, economisch gezien.png
Auteur Dirk Vantichelt
Genre Non-fictie, historiscch
Uitgeverij Uitgeverij Esdoorntje
Pagina's 211
1ste druk 1
Specificaties Economie, geschiedenis

Libertas, economisch gezien is een boek, geschreven door Dirk Vantichelt. Het beschrijft de economische ontwikkelingen in Libertas die er de laatste jaren plaatsvonden. Een deel van het boek is echter gewijd aan de economische geschiedenis voor 2006. Het wordt uitgegeven door Uitgeverij Esdoorntje.

1900-2006: Stabiliteit vormt de basis Edit

Voor de wereldoorlogen was Libertas economisch gezien een redelijk stabiele staat die veel invoerde vanuit Europa. In Libertas zelf waren het vooral kleine zelfstandigen, het overgrote deel van deze bedrijfjes bestaat al lang niet meer. Verder is er over deze periode economisch gezien weinig bekend, vanwege de weinige geschriften over deze periode.

Maar in deze periode maakte Libertas twee wereldoorlogen mee. Dit was natuurlijk niet bevorderend voor de economie. Veel mensen durfden niet meer op straat komen, gebouwen werden vernietigd, veel Libertanen trokken weg.

In 1946 kwam de opbouw van Libertas langzaam maar zeker weer op gang. Libertas had weer de stabiliteit die ze gewoon was. Maar in 2005 en 2006, toen Robin de Libertatis en Dimitri hr. Neyt de stem van het volk hadden weten te winnen in hun strijd, tegen de staat, kwamen Libertanen tot de conclusie dat hun land economisch gezien één grote puinhoop was. Onder het oog van de senaat werd het een land waar alles kon. Bedrijven verdienden massa's geld met illegale smokkelwaren. Drugshandel was één van de grootste inkomsten voor de Libertaanse staatskas, en er werd gelogen over inkomsten van bedrijven. Er waren enkele kranten, maar die waren in handen van de senaat. Persvrijheid was toen ondankbaar.

Conclusie: Naast de toenemende criminaliteit ligt ook de economie op z'n kop

2007: Begin Edit

Nieuw begin Edit

Eén van de eerste daden na de afzetting van de senaat, was het stichten van de Luchthaven van Wikistad. Dit gebeurde door Robin de Libertatis op 28 maart. [1]

Dankzij investeringen van buitenlanders[2] kwam het einde van een jarenlange economische crisis eindelijk in zicht. Op 17 april werd AirWiki gesticht door Flyingbird. [3] De eerste Libertaanse luchtvaartmaatschappij ooit was geboren. Midden april verschenen er de eerste grote vrije particuliere[4] kranten, "The Daily Wiki" en "The Wiki Chronicle".

Twee dagen voor de Dag van de Activiteit werd het Platinum Wiki Hotel, tot op de dag van vandaag nog steeds in het Engels, gesticht. [5]

Dag van de Activiteit Edit

Op 29 april kwam het Moderne Libertas pas echt in volle bloei. Bedrijven die tot op de dag van vandaag nog bestaan, werden toen gesticht. [6] Ook De Vredesgazet was geboren. Dimitri Neyt leverde die dag de voornaamste economische bijdragen.

Winkelwijk Edit

De Winkelwijk, gelegen in Wikistad werd gesticht op 21 april. Destijds was dit het economisch centrum van Libertas. De weinige bedrijven die toen al bestonden, trokken allemaal naar deze wijk. Voorbeelden zijn Libris (trok op 29 april naar deze wijk), Travelcenter (3 mei)[7], 't Pootje (6 mei) en Winery Ingmar (8 mei).

Op 8 mei werd de eerste straat daar benoemd, hij kreeg de nogal domme naam Hoofdweg. Op 14 mei werden de winkelruimtes vernieuwd[8].

Martijn van der Putten Edit

Martijn van der Putten emigreerde op 1 mei naar Libertas. Hij was ook belangrijk voor de Libertaanse economie. Hij stichtte verschillende transportbedrijven én de Vervoerswijk. Hij had ook een eigen vervoerskrantje, Le Transporteur. Martijn zou later nog veel voor de Libertaanse transportsector betekenen.

2007: Gouden Maanden Edit

Als 29 april vooral politiek een hoog dag was, dan is de periode rond 21 mei dat voor de economie. In die periode vestigden Alimé, Quality, De Vrye Banck en andere bedrijven opgericht. Enkele dagen later kent de media dan weer een zwarte dag. Door het véél te hoge aantal kranten (ongeveer 6/7 (!)) moeten The Wiki Mirror en de Wiki Post, twee kleinere oudere kranten, de boeken sluiten. Maar Wiki Post werd vrijwel meteen overgenomen en de naam werd veranderd in Posta Economica.

Stichting Industrieterrein Edit

Op 7 mei werd het Industrieterrein gesticht door Martijn[9]. De oorspronkelijke wijk is véél kleiner dan het uiteindelijke plan. Dit was een antwoord op de onophoudelijke groei van het aantal bedrijven in Libertas. Het werd zelfs zo érg dat deze wijk al op 1 juni (!) volzet was. Er was toen géén plek meer voor industrie. Taxibedrijf Rometa kaapte de laatste plek in op het Industrieterrein. De toenmalige Minister van Economie, Alexandru, was genoodzaakt nieuwe industriegebieden aan te leggen. Dit werd dan ook gedaan in de vorm van Companies Place. Dit industrieterrein werd geopend op 17 juni.

Libertas' eerste automerk Edit

Quantas is het oudste, en eerste Libertaanse automerk. Het werd gesticht op 14 mei door Alexandru en was een groot succes. De autoindustrie in Libertas is nog altijd een gat in de markt, want twee jaar later heeft Quantas nog steeds maar één inheemse concurrent, Reva, ontwikkelend door Greenday2.

Quality Holding Edit

Eén van de grootste, oudste, en succesvolste nog bestaande Libertaanse holdings ooit is Quality Holding. Deze holding werd opgericht op 27 mei als een klein concern dat enkel Quality en Quick Oil omvatte. Sindsdien groeide het langzaam maar zeker uit tot een mega-holding. Eigenaar van de holding is Dimitri dhr. Neyt.

Succesvolste bedrijven toen Edit

Op 29 mei bracht Alexandru, toen Minister van Media, een lijstje uit van de succesvolste bedrijven uit:[10]

  1. De Vrye Banck
  2. Pacifix Media Group
  3. Quality Holding
  4. MenM Corp.
  5. Terra Media Group

Mediaoorlog Edit

De media was en is nog altijd de meest ontwikkelde sector van Libertas. Tijdens de Gouden Maanden vierden de media hoogtij: de traditionele en zeer concurrende Terra Media Group en Pacifix Media Group maakten het meeste uit van de sector, maar ook nieuwere bedrijven zoals MenM Corp. en de Libra Groep begonnen te groeien in deze sector.

Volgens het mediaverslag van 2 juni bestonden er maar liefst 10 kranten in Libertas en 2 tijdschriften. De grootste, of actieve, 6 kranten waren (op grootte):

Maar begin juni begon de sfeer te veranderen. Vanwege de hoge concurrentie tussen de twee traditionele mediagroepen, de Pacifix Media Group en de Terra Media Group, begonnen de spanningen steeds verder op te lopen. Ze moesten, hoe dan ook, elkaar bij blijven benen. Maar toen kondigde een nieuwkomer, MenM Corp., een nieuwe televisiezender aan[11], iets wat nog niet bestond in Libertas en dus zou het nieuwe bedrijf een gat in de markt slaan en beide mediagroepen overtreffen - een nachtmerrie voor beide reuzen. Beide mediagroepen, die al langer met hetzelfde idee rondliepen, moesten en zouden MenM Corp. voor zijn. En toen gebeurde het, heel spoedig kwam de Terra Media Group met de eerste televisiezender van het land, genaamd Primu[12]. Er was veel vreugde bij de Terra Media Group en het land was blij met haar eerste eigen televisiezender. De stichting van deze zender, kondigde ook een nieuw en moderner mediatijdperk aan in Libertas.

De Posta Economica over de oprichting van Primu:

voor Posta Economica
Posta Economica
Terra Media deelt klap uit aan PM-Group (6 juni) - De Terra Media Group waar de kranten The Countrysiiide.., The Wiki Chronicle en de Posta Economica deel van uit maken overtreft de Pacifix Media Group met de televisiezender Primu. Hiermee zal de Terra Media Group fors stijgen in het mediaverslag van het Ministerie van Media, voorspelt Alexandru eq.. Primu zal de eerste televisiezender zijn van Libertas. AL

Maar het duurde niet lang, want op diezelfde dag (6 juni) richtte de Pacifix Media Group haar televisiezender op[13], genaamd Q-TV, met het systeem van de Terra Media Group. Er was veel woede bij de Terra Media Group, want ze voelden zich belazerd. Ze hadden 48 uur lang een goed systeem uit proberen te vinden en de Pacifix Media Group, ook nog eens dé concurrent, nam het binnen twee minuten over. Maar er was nóg een partij die zich helemaal verrast voelde: MenM Corp. Het bedrijf, dat dacht hét idee van de eeuw te hebben, werd binnen twee dagen onder de voeten gelopen door twee andere bedrijven.

Maar de Terra Media Group was verre van tevreden, en de Pacifix Media Group was het niet met Terra's standpunt eens, dus ontstonden er de eerste media-conflicten, misschien beter bekend als de media-oorlog. Anders dan de naam doet vermoeden, viel dit conflict wél mee. Toch bleven de kranten speculeren:

voor The Countryside
The Countryside
Pacifix Media Group niet origineel (7 juni) - Gisteren ging de televisiezender Primu van de Terra Media Group de lucht in, maar al gauw kopieerde de Pacifix Media Group hetzelfde systeem en vormgeving voor haar televisiezender Q-TV. Alexandru eq. is hier niet blij mee, en verwacht dat als ze in de toekomst zo door blijven gaan weinig kijkcijfers zullen krijgen, en verdienen. Primu is op dit moment de enige Libertaanse televisiezender, maar tegelijkertijd ook de best bekeken zender in Libertas, daarna volgen de buitenlandse zenders BBC World(nl) en BVN(nl). AL

Spanningen tussen Terra en Pacifix worden groter (8 juni) - Deze dagen waren de spanningen tussen de Terra Media Group en de Pacifix Media Group maximaal, zegt Alexandru eq.. Terra Media lanceerde de televisiezender Primu, waarna Pacifix ook gelijk plannen had voor een televisiezender, genaamd Q-TV. Volgens Terra Media kopieerde Pacifix een groot deel van het systeem van Primu, wat een conflict veroorzaakte. "Het was de druppel die de emmer deed overlopen!", zei Alexandru eq.. Het Ministerie van Media heeft ingegrepen, voor info daarover zie het artikel hierboven. AL

voor De Vredesgazet
De Vredesgazet
7 juni 2007 - Terra beledigt Pacifix -

De Terra Media Group beledigt de Pacifix Media Group en zegt dat deze een tekort aan originaliteit heeft. "... verwacht dat als ze in de toekomst zo door blijven gaan weinig kijkcijfers zullen krijgen, en verdienen." liet Alexandru weten. Tevens ging Primu prat op het feit dat ze meest bekeken zijn. Duidelijk niet goed gekeken: ze zijn ook de enige. DN

En na een dag was de ruzie al weer gesust en werden er maatregelen genomen door het Ministerie van Media. Na een voorstel van Alexandru[14] nam de minister het volgende besluit[15]

  • Het Ministerie heeft op 7 juni 2007 een tijdelijk verbod uitgevaardigd. Het is bij deze verboden nog kranten, tijdschriften, tv- of radiozenders aan te maken gedurende de periode waarin dit verbod geldig is. Alleen media waarvan er al concrete plannen waren, zoals MenM1 kunnen nog aangemaakt worden. Media die in deze periode failliet gaat kan wel overgenomen worden. Faillietverklaringen in de mediawereld worden (om misbruik te voorkomen) gedurende deze periode door de Minister zelf behandeld. Dit verbod loopt tot de Minister zegt dat de crisisperiode over is en de situatie gestabiliseerd is.

En zo werd de situatie wat rustiger, bleef de concurrentie en wilskracht hoog en was de sfeer aantrekkelijk genoeg.

Internet Edit

Libertas' eerste site is uitzonderlijk lang uitgebleven, pas op 11 juli werd Routeplanner 24 ontworpen door Alexandru. Deze site bestaat nog steeds, het internet is nog steeds uitzonderlijk slecht vertegenwoordigd in Libertas.

Najaar 2007: Periode van mislukte projecten Edit

Libertaanse Beursindex Edit

Op 26 augustus werd de Libertaanse Beursindex ingevoerd, deze is echter nooit goed georganiseerd geweest, en is in onbruik geraakt enkele maanden later.

Kamer van Koophandel Edit

Een maand later, op 25 oktober, werd de KvK gestart. Dit is een initiatief van het Ministerie van Media en Economie. Maar aangezien het systeem constant geüpdated dient te worden, is ook dit project volledig gestrand. Al doet Jillids Tingen, de gloednieuwe minister van M en E wel pogingen de KvK te laten herleven.

Quality Center I en II Edit

Op 20 en 22 september werden respectievelijk het Qualitycenter I en II opgericht door de eigenaar van Quality Holding. Destijds was het een unicum dat een bedrijf een (twee in dit geval) hele toren liet bouwen waar enkel de winkels van diens holding gevestigd waren. Veel later volgde ook het Muntegu Business Center.

Radio Libertas Edit

Wederom een primeur, op 7 november werd Radio Libertas voor het eerst uitgezonden. Dit was de eerste radiozender van Libertas, helaas is de zender niet meer zo actief als voorheen.

Conclusie: 2007 mag, ondanks de Zaak Santos en de twee mediaoorlogen, op economisch vlak het succesvolste jaar genoemd worden

Begin 2008: Groot aantal nieuwe bedrijven Edit

Sunitram Holding Edit

Op één januari 2008 werden alle holdings van Martijn Van der Putten samengebundeld naar één mega-holding, Sunitram Holding. Deze company is met voorsprong de grootste van héél Libertas. Quality Holding, die andere "reus", is qua omvang maar liefst twee keer zo klein!

We like it! Edit

Oorspronkelijk werd Wli! opgericht in juni 2007, maar de huidige versie van het bedrijf dateert van februari 2008. Dit bedrijf is eveneens uniek in Libertas en is gespecialiseerd in het organiseren van evenementen.

De Nieuwe Generatie Edit

Vooral in mei 2008 werden er een groot aantal succesvolle bedrijven opgericht. Deze bedrijven waren voornamelijk in het bezit van buitenlandse zakenmannen (Dirk Vantichelt en Tahrim Veltman). Deze mannen stichtten respectievelijk Clints Compagny en Libertas Live Company.

Moordende concurrentie Edit

Tussen deze twee zakenmannen woedde een hevige concurrentiestrijd, met een conflict als gevolg. Nadat Vantichelt Genot in alle smaken had opgericht, richtte Veltman N'Joy! op, vrijwel volledig overgekopiëerd. Opmerkelijk is dat Vantichelts bedrijf eerst Greenday2's lekkernijen zou heten, en Veltmans bedrijf TahR78's lekkernijen. Dit vond Vantichelt sowieso al niet kunnen, maar om ruzie te vermijden, liet hij het maar toe. Ze gingen elk hun eigen weg.

Een tijd later richtte Vantichelt Het karrewiel, een sportwinkel, op. Maar weer een poos later kwam Veltman met een wederom gekopiëerd concept, SportFan. Dit vond Vantichelt te ver gaan, hij werd kwaad op Veltman en het woedde uit in een conflict[16]. Nadien woedde de concurrentiestrijd verder.

Midden 2008: Stabiele periode Edit

Vlints Edit

In april wordt Vlints uit de grond gestampd door Tahrim Veltman. Dit bedrijf is gespecialiseerd in technische systemen en computers en is, voor zover bekend, het eerste bedrijf op dat vlak. Smartbuy.inc, een bedrijf van Jillids Tingen, volgde in juli en is op hetzelfde vlak actief, al richt deze firma zich meer op communicatietechnieken.

Najaar 2008 (augustus-december): Kleurloze periode Edit

Libertas lag op sterven in deze periode, enkel Brudio Stussel Holding, een protest van de jeugd naar de toenmalige regering, dateert van deze periode. Later werd de holding die Futura, Melody Shop en Brudio Stussel bevatte, onderdeel van Clints Compagny.

Deze periode kan het best omgeschreven worden als een grote economische ramp. Echter was het ook een ramp op alle andere gebieden.

2008 was, in vele opzichten, een rampzalig jaar

Begin 2009 (januari - mei): Economie herleeft weer Edit

In deze periode kende Libertas opnieuw een migratiestroom. Cléo en Sumurai8 vormden de voornaamste migranten.

FONDS Edit

In april startte de buitenlander Sumurai de achtste een buitengewoon bedrijf. Dit bedrijf heette FONDS en had als eerste bedoeling illegale zaken te organiseren, maar werd na een hevig protest van enkele Libertanen, dan maar opgedoekt en helemaal vernieuwd. Tegenwoordig is het bedrijf volledig normaal.

Clints Immobiliënbureau Edit

Ook in april werd er weer een uniek bedrijf opgestart, Clints Immobiliënbureau, eigendom van Clints Compagny. Dit is een immobiliënkantoor, wat op zich géén unicum is, want meer dan een jaar geleden had Alexandru ook een immobiliënkantoor opgericht, maar met een héél ander concept. Verder is CI het enige nog bestaande bedrijf in deze sector.

Vienna Uno Edit

Eind april werd de Vienna Uno ontwikkeld door Vlints. Dit is het eerste Libertaanse computersysteem, vergelijkbaar met Windows. Critici zeggen dat het systeem te haastig ontwikkeld is, en er nog véél werk aan is. Verder is het nagenoeg volledig overgenomen van Vista, maar dan in z'n beginperiode.

Conclusie: 2009 moet het jaar van de vernieuwing worden

Koop hier uw boek! Edit

Bronnen Edit

Referenties Edit

Sjabloon:Referenties

Quality Holding.png Quality Holding: Quality Books.png Quality Books: De Vredesgazet.png De Vredesgazet Drukkerij Neyt.png Drukkerij Neyt Libris.png Libris Orator.png Orator
Sodales.png Sodales Esdoorntje.png Uitgeverij Esdoorntje
Hoofdzetel: Holding Center. Meer over onze andere subconcerns en bedrijven vind je op deze pagina.

Around Wikia's network

Random Wiki