Wikia

Lijn C

Lijn C is een lijn van de Wikistadse metro tussen Companies Place en Willemstad. Het is een noord-zuidverbinding en heeft als bijnaam Zeelijn. Lijn B is de minst drukke metrolijn van de hoofdstad.

De lijn werd in 1986 door het stadsbestuur geopend nadat bleek dat lijn A een succesvol project was. Lijn C werd geopend door burgemeester Egbert Heyts om de stad leefbaarder en moderner te maken, maar vooral om de drukte op lijn B te verminderen. De lijn heeft als kleur groen.

DienstuitvoeringEdit

Op lijn C komt om de 10 minuten een metro voorbij, behalve in de weekends en op feestdagen, dan is er slechts om de 15 minuten een verbinding. Tijdens de spitsuren kan er een metro komen om de 5 tot 8 minuten. Lijn C is grotendeels bovengronds en is de tweede meest gebruikte metrolijn van Wikistad, na lijn A.

StationsEdit

Lijn C telt negentien stations:

Verbinding met Companies PlaceEdit

In 2006 liet burgemeester Christine Lhuys weten dat de gemeente Victoria interesse had in een verbinding tussen de Wikistadse metro en de Vrielse Lijn van het Victoriaanse sneltramnetwerk. Het Wikistadse stadsbestuur, beheerder van de metro, toonde weinig interesse in het plan. Wel werd lijn C, dat toen als eindhalte Chinatown had, verlengd tot in het dorp Companies Place waar een ondergrondse metrohalte werd gebouwd bij station Companies Place. In 2008 werd deze halte officieel geopend waardoor de Wikistadse metro buiten haar gemeentegrenzen passagiers vervoerde. Grote delen van lijn C werden toen omgebouwd om een lichtere en snellere metrotype te dragen. Ook het station Nieuwputten was voortaan een metrohalte.

In 2009 opende tussen Companies Place en Victoria de Wikistadslijn, een sneltramlijn die de oude tramlijn 8 vervangt. Companies Place is dus per metro en per sneltram verbonden met Wikistad en Victoria.

Aanvankelijk moest de Wikistadslijn een premetro zijn als onderdeel van het plan-Mobiel 2025. De sneltram zou binnen de 10 jaar worden veranderd in een deels ondergrondse en deels bovengrondse metrolijn die het centrum van Victoria zou verbinden met lijn C van de Wikistadse metro. In 2016 werd dit plan definitief van tafel geveegd. Er werden immers extra buslijnen in en rond Companies Place ingevoerd opdat het verkeer tussen beide grootsteden nog beter zou doorstromen.