Wikia

Wikistad

MC Records

1.885pages on
this wiki
Add New Page
Talk3 Share
MC Records
MC Records.png
Movin' the Crowd
Bestuur
Naam MC Records
Eigenaar Miles Coltrane
Oprichter Miles Coltrane
Oprichtingsdatum 16 juni 2008
Hoofdzetel Companies Place wapenschild.png Companies Place
Economieweg
Esdoornheuvels
Sector Platenmaatschappij

MC Records is een kleine hiphop platenmaatschappij. De opnamestudio en administratie bevinden zich beide in het hoofdkwartier op de Economieweg.

Naam Edit

De MC in de naam van de platenmaatschappij staat zowel voor Master of Ceremonies (uit de hiphopcultuur), als Miles Coltrane, de oprichter van het bedrijf. De slogan (Movin' the Crowd) zinspeelt eveneens op die twee letters.

Geschiedenis Edit

Het idee van een eigen, kleine, onafhankelijke hiphop platenmaatschappij spookte al lang door het hoofd van Miles Coltrane. "Ik heb m'n hele leven lang al zo veel gekregen van hiphop", zei Coltrane, "Nu is de tijd aangebroken om haar wat terug te geven." Coltrane experimenteerde reeds een twee jaar met het maken van zogenaamde beats onder de naam Soltrane (waarbij sol uitgesproken wordt als het Engelse woord soul), en besloot daarom om het gros van de muziek zelf te produceren. Diezelfde dag nog begon hij meteen z'n speurtocht naar een getalenteerde emcee.

Een dag na de oprichting van MC Records, wist Coltrane z'n eerste artiest te tekenen: rapper Andrew Penn, bijgenaamd Pen. Daarnaast stelde hij ook meteen een contract op voor zichzelf als beatmaker Soltrane.

Via Penn kwam Coltrane in contact met zijn collega en goede vriend Oliver Lund, bijgenaamd O'din the Hygh-Won, die een gastrol kreeg op Penns debuutalbum. Penn en Lund vormden sinds enkele jaren samen met producer Paul Rossio, alias Subsonar, de hiphopgroep Chassis Malicious. Overtuigd van hun nieuwe sound, tekende Coltrane diezelfde maand nog de groep onder MC Records.

Tijdens de vroege voorbereiding van de release party voor Chassis Malicious' debuut album sloot zangeres en liedjesschrijfster Narada Davis zich aan bij het lijstje artiesten bij het label. Davis komt niet voor op In Spite Of, het album van de groep. Toch wou Coltrane haar graag strikken voor een optreden op het feestje, omdat rapper Pen ook enkele nummers van zijn solo-album Mightier than the Sword zou brengen, waaronder de single 'Poet'eyes', een samenwerking met Narada Davis. Tijdens de repetities was Coltrane zo onder de indruk van haar stem(gebruik), dat hij op het einde van de algemene repetitie een contract aanbood. Een toch wel gewaagde stap, want Davis is de eerste non-hiphop act bij MC Records. "Goeie muziek blijft goeie muziek", liet de eigenaar weten, "en is niet gebonden aan genres".

Visie Edit

Oprichter en eigenaar Miles Coltrane omschrijft in een interview met het Nederlandse tijdschrift Hiphopper MC Records als volgt:

MC Records is een klein label, en dat wil ook zo houden om de essentie van de muziek te vatten en de puurheid ervan te waarborgen. Hoewel ik er niet van houd in hokjes te denken, mikt deze maatschappij niet op de zogenaamde mainstream. Sommigen zullen het eerder beschrijven als alternatieve hiphop, of underground. Underground vind ik sowieso een belachelijke term, want dat zou insinueren dat ik geen platen wil verkopen. Integendeel. Alleen wil ik om dat te doen niet hoeven te buigen naar wat vaak uit gemak- en geldzucht de standaard is geworden in het muzieklandschap de dag van vandaag.

Artiesten Edit

Hieronder volgt een lijst van alle gecontracteerde artiesten:

  • Pen - rapper
  • Soltrane - producer
  • Chassis Malicious - een hiphopformatie bestaande uit twee rappers (Deadly Scrolls en O'din the Hygh-Won) en een producer (Subsonar)
  • Narada Davis - neo soul singer-songwriter

Projecten Edit

Mightier than the Sword.png

Mightier than the Sword Edit

  • Beschrijving: het debuutalbum van rapper Pen, volledig geproduceerd door Soltrane/Coltrane.
  • Status: voltooid
  • Release: juni 2008
  • Taal: Engels
  • Uitvoerend producent(en): M. Coltrane
  • Producent(en): Soltrane (M. Coltrane)
  • Stemmen en teksten: Pen (A. Penn), N. Davis, O'din the Hygh-Won (O. Lund), Excell (S. Ryan)
  • Singles: 2
  • Ontvangst: heel positief
In Spite Of.png

In Spite Of Edit

  • Beschrijving: het debuutalbum van de hiphopformatie Chassis Malicious. De productie is dan ook voornamelijk in handen van groepslid Subsonar, maar beatmaker Soltrane levert ook een bijdrage.
  • Status: voltooid
  • Release: 1 juli 2008
  • Taal: Engels
  • Uitvoerend producent(en): M. Coltrane
  • Producent(en): Subsonar (P. Rossio), Soltrane (M. Coltrane)
  • Stemmen en teksten: Deadly Scrolls (A. Penn), O'din the Hygh-Won (O. Lund), Eye-Cue (J. Malone), Antarctica (E. Hayes), Openbook (I. Ravitz)
  • Singles: 1
  • Ontvangst: (nog niet van toepassing)

((naamloos project)) Edit

  • Beschrijving: het debuutalbum van neo-soul singer-songwriter Narada Davis. Er is nog maar weinig over geweten, maar wat zeker is, is dat haar man Dominic Archer en Soltrane de productie bijna volledig op zich zullen nemen.
  • Status: aangekondigd
  • Release: augustus 2008
  • Taal: Engels
  • Uitvoerend producent(en): M. Coltrane
  • Producent(en): D. Archer, Soltrane (M. Coltrane)
  • Stemmen en teksten: N. Davis
  • Singles: (geen voorlopig)
  • Ontvangst: (nog niet van toepassing)

Sol Music Edit

  • Beschrijving: een verzameling van Soltranes productiewerk. Die zal voornamelijk bestaan uit werk voor MC Records' artiesten, maar het album zal ook voordien onuitgebrachte instrumentale nummers bevatten.
  • Status: aangekondigd
  • Release: augustus 2008
  • Taal: Engels
  • Uitvoerend producent(en): M. Coltrane
  • Producent(en): Soltrane (M. Coltrane)
  • Singles: (geen voorlopig)
  • Ontvangst: (nog niet van toepassing)

Evenementen Edit

ISO Release Party Flyer.jpg

De officiële flyer

Release Party In Spite Of Edit

  • Tijd en plaats: 1 juli 2008, Bar oan 't Strand, vanaf 20.00
  • Inkom: gratis
  • Sponsors: CG Life en Uitgeverij Sumer
  • Voorprogramma: een korte dj-set van Soltrane, en een optreden van Pen met Narada Davis.
  • Hoofdprogramma: Chassis Malicious stelt hun debuutalbum In Spite Of voor.
  • Aanwezigen:
  • Reacties:
  • hier mogen de aanwezigen een reactie nalaten als ze dat willen
  • "... spetterend optreden ... ;-) " Alexandru Latin Vlag van Adlibita.png
  • ...

Around Wikia's network

Random Wiki