Wikia

Wikistad

Maple Hills

1.902pages on
this wiki
Add New Page
Talk93 Share
Maple Hills
Maple Hills wapenschild.png
Naam Maple Hills
Bevolking 10
Burgemeester John Verkerk (Groene Partij)
Postcode 3100

Maple Hills (verouderd: Esdoornheuvels) is een Libertaans plattelandsdorp in Esdoornheuvels. Oorspronkelijk werd het dorp hoofdzakelijk door Engelstalige Libertanen bewoond, maar sinds 2007 zijn de Nederlandstaligen overduidelijk in de meerderheid. De straatnamen waren traditiegetrouw in het Engels, maar werden vernederlandst na de volkstelling van september 2009. Toen bleek dat maar 11% het Engels als moedertaal had.

Vineyard.jpg

Esdoornheuvelse wijngaarden

Nationaleacademie.jpg

De Nationale Academie in Maple Hills

Maple Hills, genoemd naar de alomtegenwoordige en typisch Canadese esdoorns, staat bekend als een rustige en ietwat afgelegen plek, alhoewel de gemeente de laatste jaren behoorlijk populair is. Het symbool van de gemeente is dan ook een esdoornblad. Maple Hills is populair bij toeristen en wandelaars, die de rust van de omliggende wijngaarden graag komen opzoeken. Overnachten ondermeer in de Apple Tree Inn (een kleine B&B) of in de vele gekende hotelletjes. Er bevindt zich ook een luxueus kampeerterrein.

Kasteel Rodine is een van de belangrijkste trekpleisters in de regio, en ook Hotel 't Haasje is een klassieker in Libertas. Yosemite Garden en het California Pine Forest Nationaal Park zijn twee uitzonderlijke en erkende natuurgebieden in het hartje van de gemeente, die vooral in trek zijn bij de dorpelingen zelf, maar sinds kort ook nationale aandacht genieten.

Het Esdoornblad is een nationale Libertaanse krant die zich met name op Maple Hills en de omgeving focust.

In Maple Hills is er een hogeschoolcampus gevestigd, die van de Hogeschool Libertas. In het noordoosten van de gemeente bevindt zich de Nationale Academie, een instelling voor secundair onderwijs. Ook het C.I.A. is een onderwijsinstelling, die culinaire opleidingen aanbiedt.

De gemeente vertoont veel gelijkenissen met de Noord-Amerikaanse bergdorpen en onderhoudt ook relaties met enkele Amerikaanse en Canadese gemeentes. Sinds 2007 was Dimitri hr. Neyt, wiens familie hier al heel lang verblijft, de burgemeester van Maple Hills.

Sinds 27 september 2009 is Patrick McKinley de burgemeester van Maple Hills, hij heeft al aangegeven dat Maple Hills staat voor grote veranderingen, er komt een herindeling van het dorp, en Maple Hills wil zich presenteren als sporthoofdstad van Libertas.

Stratenplan Edit

Wijngaarden Weststraat 7
TennisCourt
Wijngaarden Academielaan 1
Nationale Academie
<     Hooglandlijn *2 Academielaan
Canadalaan 1
Olympia sportcomplex
*1 Canadalaan 3
Look
Canadalaan 5
Station Maple Hills
Canadalaan 7
Gemeentehuis
Canadalaan 9
Politie / Brandweer
Canadalaan
Burger House
Canadalaan 2a
Canadalaan 2b
Ingmar Vansieleghem
Canadalaan 4
Maxi
Canadalaan 6
Justine Lewis
Canadalaan 8
Hogeschool Libertas
Campus Maple Hills
Yosemite Garden SNP Weststraat 6
Jhon Rune
Ooststraat 7
H&N
Ooststraat 6
Markvondeegel
Canadalaan 12b
TE KOOP
Weststraat 4
DimiTalen
Ooststraat 5
Pierlot
Ooststraat 4
TE KOOP
Amerikalaan 11b
TE KOOP
Amerikalaan 1
Aquarelle
Amerikalaan 3
The Apple Tree Inn
Amerikalaan 5
TE KOOP
Amerikalaan 7
TE KOOP
Amerikalaan 9
TE KOOP
Amerikalaan 11
TE KOOP
Amerikalaan
California
Pine Forest
Nationaal Park
Amerikalaan 2
Arthur Jefferson
Amerikalaan 4
Lunchroom t'Appeltje
Amerikalaan 6
Forambo
Amerikalaan 8
Quality Shopping
Coffee a gogo,
Quality, Winery Ingmar
en andere
Amerikalaan 10
De Vrye Banck
Weststraat 1
Sidesbirds
Weststraat 2
Hollandia
Ooststraat 3
Ciné Libertas
Amerikalaan 10b
Hotel 't Haasje
reserveer

Wijngaarden
Kasteel Rodine

Ooststraat 1
Kasteel Rodine

Wei- en akkerland

Winerylaan 1
Martha Van Gent
Winerylaan 3
Patrick McKinley
Winerylaan 5
Campground
The Good Life
Winerylaan
Winerylaan 2
Olsen Wyn
Wijngaarden
*1: Weststraat
*2: Ooststraat

Geschiedenis Edit

Kasteel Rodine.jpg

Kasteel Rodine op een oude Libertaanse postkaart

Maple Hills 1919.jpg

De wijngaarden ten oosten van Maple Hills, in 1919

Maple Hills, oorspronkelijk Esdoornheuvels geheten, is een van de oudste landelijke nederzettingen in Libertas. In de late middeleeuwen werd Esdoornheuvels op het Libertaanse platteland gesticht door Wikistadse stedelingen. Zij weken, op zoek naar rust en natuur, uit naar de buitenwijken van Wikistad en nederzettingen als Esdoornheuvels. Nieuwe immigranten en boeren uit het westen van het land verhuisden naar het kleine Esdoornheuvels, dat vele landbouwkundige voordelen bood. In de achttiende eeuw vestigden afwisselend Franse en Engelse wijnboeren en landheren zich in de kleine gemeente, die sindsdien ook Maple Hills genoemd werd. De oudste wijngaarden rondom het dorp stammen uit deze periode.

In de late achttiende eeuw stagneerde de groei van Maple Hills en emigreerden vele jongelingen terug naar de stedelijke gebieden in het westen. De toenmalige burgemeester hebben vele vergeefse pogingen ondernomen om jong talent aan te trekken. In het jaar 1905 schreef de Engelstalige burgemeester Hugo Noble, verwant aan het Loviaanse vorstenhuis en aan de huidige burgemeester, zijn Maple Hills Life Plan. Dit plan, dat voor vernieuwing van de infrastructuur, betere sociale zorgen en goede publiciteit zorgde, trad het daaropvolgende jaar in werking. Maple Hills leefde op, en genoot voor het eerst sinds de jaren 1780 opnieuw van de aandacht van stedelingen. De meeste straatnamen dateren uit deze periode, en de huidige naam voor de gemeente werd toen officieel opgetekend.

Na Noble's termijn en tijdens de twee wereldoorlogen kromp de gemeente opnieuw, en vooral jonge mannen verlieten het platteland om aan de Britse en Amerikaanse zijde te gaan strijden. Achteraf keerden velen terug naar Maple Hills.

In 2007 bleek de steun van de inwoners van Maple Hills voor de revolutionairen van de 2007-Revolutie. Robin Libertatis en Dimitri hr. Neyt, de laatste was een Maple Hilliaan, wierpen de conservatieve regering omver en herstichtten Libertas. Kort nadien werd Neyt burgemeester van zijn gemeente, en zorgde hij voor enkele vernieuwingen. In de zomer van 2007 beleefde de gemeente een van haar beste periodes, onder andere door de grote populariteit als vakantieverblijf.

In april 2009 rees de vraag of Maple Hills net als Newport en Nýttfrón haar onafhankelijkheid moest uitroepen. Na de tegenvallende uitslag van de verkiezingen leek onafhankelijkheid een eventuele oplossing. Tot op heden heeft Maple Hills haar trouw aan Libertas echter nog niet opgegeven.

Op 16 mei 2009 werd de zuidelijke uitbreiding van Maple Hills voltooid. Twee nieuwe woningen en een kampeerterrein werden langs de Winery Lane, ten zuiden van de wijngaarden van Kasteel Rodine, gebouwd en te koop aangeboden. Deze uitbreiding maakt deel uit van burgemeester Neyts renovatieplannen voor Maple Hills. Een ander element van dit vernieuwingsproject, was de aanname van een vernieuwd wapenschild voor Maple Hills. De vredesduif maakte plaats voor een wijnfles en -glas, om de economische aspecten van Maple Hills te benadrukken, en de wereldbol werd aangevuld met de teksten "mensen verenigen" en "uniting people". Het kleurenpalet verschoof ook licht.

Demografie Edit

Bij de Esdoornse volkstellingen van 1 september 2009 telde Maple Hills 9 inwoners.

  • 67% verklaarde het Nederlands als moedertaal te hebben
  • 11% verklaarde het Aeres als moedertaal te hebben
  • 11% verklaarde het Engels als moedertaal te hebben
  • 11% gaf geen bevestiging.

Toerisme Edit

Olympia stadion.jpg

Het grote sportstadion Olympia, in het noordwesten van Maple Hills

The Good Life mobilhome.jpg

Een mobilhome (RV) op het exclusieve kampeerterrein The Good Life

Bestand:Maple Hills.png

Maple Hills hoort bij de belangrijkste toeristen- en dagtoeristenbestemmingen op de Libertaanse archipel. Vooral eco-, natuur- en hoevetoeristen vinden hun weg naar Maple Hills. Al sinds de beginjaren van Maple Hills neemt het wijntoerisme ook een prominente plaats in in de Maple Hilliaanse economie.

Bezienswaardigheden Edit

Mooie panorama's over het Libertaanse heuvelland zijn vanop de volgende locaties te zien:

  • Aan het oostelijke uiteinde van de Canadian en Academy Lane: uitzicht over het oosten
  • Winery Lane: uitzicht over het zuiden

Volgende wijnhuizen zijn in het hartje van Maple Hills gevestigd:

Andere wijnhuizen bevinden zich in de directe omgeving van het dorp:

Zie ook: Wijnbouw in Libertas.

Verblijfplaatsen en horeca Edit

Bekende (ex-)inwoners Edit

Zustersteden en -gemeentes Edit

Zie ook Edit

Sjabloon:Navigatie Maple Hills Sjabloon:Navigatie Bestuurlijke Indeling

Around Wikia's network

Random Wiki