Wikia

Ster
Dit artikel is een etalage-artikel, één van onze beste artikelen.
Marco Van Marwijk

Van Marwijk in 2015 met Cape Cross FC.

Marco Erik Van Marwijk (2 maart 1982) is een succesvol Libertaans voetballer, momenteel actief voor Cape Cross FC in Brunant. Hij speelde ook voor FC Skeend en de Loviaanse teams Sheckin Lads en Gordiye Vnuki Slavyan. Zijn bijnaam is het Kanon vanwege zijn krachtige passen en vrije trappen. Van Marwijk komt sinds 2004 ook uit voor het Libertaans voetbalelftal, maar kent er pas enige bekendheid sinds 2010.

BiografieEdit

FC SkeendEdit

JeugdteamsEdit

Marco Van Marwijk werd geboren in 1982 in de Libertaanse gemeente Skeend. Op 10-jarige leeftijd, in 1992, begon hij met voetballen. De jeugdelftallen van FC Haardenberg, waar Van Marwijk zijn beginjaren doorbracht, waren het begin van een latere succesvolle carrière. In 1997 werd hij opgemerkt door de toenmalige trainer van het eerste elftal van FC Skeend, Mark Bosch. Bosch stuurde hem echter nog voor twee jaar naar het jeugdteam. Met Skeend won hij de beker bij de U17 en won hij ook het Ysselse kampioenschap.

Eerste elftalEdit

In oktober 1999 debuteerde Marco tegen FC Contra United. Van Marwijk speelde als aanvaller in zijn beginjaren, maar in het latere deel van zijn carrière verkoos Van Marwijk het centrale middenveld. In november 1999 viel hij in in de slotminuten van de bekerfinale die Skeend won. Twee weken later won Van Marwijk ook de Libertaanse Supercup. Hij vormde met Gerard Dekhuis een prima middenveld. Met FC Skeend onderging Marco de moeilijke jaren voor het team. Degradatie naar de Tweede Divisie was niet de weerhouden en een professionele carrière voor de beloftevolle Van Marwijk zat er niet snel in. Hetzelfde jaar beëindigde hij ook zijn studies communicatiewetenschappen in Skeend. Deze kon hij met een sportbeurs combineren met het voetbal.

Van Marwijk werd in 2001-02 en 2002-03 onder coach Tim Bosman topscorer van de Tweede Divisie. Het team promoveerde naar de Eerste Divisie en na een afwezigheid van twee seizoenen speelde Marco Van Marwijk terug in de hoogste competitie in Libertas.

In het seizoen 2003-04 wist hij met een jong en fris Skeend degradatie te vermijden. Skeend eindigde achtste in de stand en wist de kwartfinale van de Beker van Libertas te behalen. Van Marwijk stond bijna elke wedstrijd in de basis en groeide onmiddellijk uit tot een clubidool. Trainer Bosman verkocht hem in januari 2005 voor 450 000 euro aan het Loviaanse topteam Sheckin Lads in de stad Hurbanova. De transfer kwam veeleer verrassend, maar Van Marwijk speelde zijn laatste wedstrijd voor de Vikingen tegen FC Wikistad.

LoviaEdit

Marco Van Marwijk jong

Van Marwijk speelt voor de Sheckin Lads in 2006.

Sheckin LadsEdit

In Lovia speelde hij voor twee seizoenen bij de Sheckin Lads, het oudste team van het land. In het seizoen 2005 won hij meteen met zijn ploeg in de LFA Supercup en in hetzelfde jaar won hij de Masters Cup, de prijs voor de topschutter in Lovia. Zijn eerste goal voor de Lads was tegen het team van de Walker Cavaliers op 8 juli. In zijn eerste drie wedstrijden, allemaal in juli, scoorde hij al vijf doelpunten, wat gezien wordt als één van de beste starts voor een Loviaans voetbalseizoen ooit. Ook voor het seizoen 2006 won hij, net zoals in 2005, met zijn team de LFA Supercup, maar hij was niet de topscorer. Er waren toen al geruchten over een mogelijke transfer naar een ander team in Lovia, maar ook voor buitenlandse teams. In zijn twee seizoenen bij de Sheckin Lads scoorde Van Marwijk 31 doelpunten, een ongeëvenaard clubrecord.

VnukiEdit

Op het einde van de LFA Supercup van 2006 besliste de directie om Van Marwijk voor 1 500 000 Loviaanse dollar te verkopen aan Gordiye Vnuki Slavyan, oftewel Vnuki. Het team was misschien minder bekend en prestigieus, maar het had meer geld en contacten met Europese clubs uit bijvoorbeeld Rusland.

In de club was er een kleine discussie tussen Van Marwijk en Peter O'Connell, een Loviaanse verdediger. De directie wilde Van Marwijk als kapitein, maar O'Connell wilde die functie blijven behouden. In het seizoen van 2008, ondertussen de LSCA Major Soccer League, wist Van Marwijk weer de Masters Cup te winnen, als kapitein van het team weliswaar. In de LSCA Major Soccer League 2010 startte Van Marwijk opnieuw schitterend. "A great start to the season from Marco van Marwijk - 3 goals in 2 games. Pity he's not eligible to join the Lovian national squad", schreven de media. Bij Vnuki had de Libertaanse aanvaller zich uitgewerkt tot een echte clubidool en doelpuntenmaker.

Tot en met het seizoen van 2012 speelde Van Marwijk voor het semi-Russische team, maar er waren elk jaar tot dan wel roddels over transfers naar Europa. In 2011 overwoog het team hem uit te lenen aan FC Zenit Sint-Petersburg, maar dat voorstel ging niet door.

Cape CrossEdit

Marco Van Marwijk shirt

2012-13Edit

In de winterstop van 2012-2013 was zijn contract bij het Loviaanse team afgelopen en hij besloot bij het Brunanter team Cape Cross FC te gaan spelen. Van Marwijk moest zijn draai in de echte voetbalwereld terugvinden en had met enkele blessures en problemen te kampen in het seizoen 2012-2013 waar hij in de First League slechts drie doelpunten kon maken. Hij maakte zijn debuut voor de club in een 2-2-gelijkspel tegen de Middleton Arrows op 19 januari 2013. Op 3 maart scoorde hij zijn eerste doelpunt voor Cape Cross in een ander gelijkspel tegen de Brunant Leuwens.

Ondertussen was zijn speelstijl zachter geworden en ook zijn positie op het veld was veranderd. Van Marwijk was niet langer een diepe spits, maar een centrale middenvelder. Ondertussen is Marco weer een aanvaller en staat de Libertaan terug op zijn vertrouwde positie.

2013-14Edit

In de First League 2013-14 maakte hij tien doelpunten, maar moest Cape Cross FC wel strijden tot het einde om niet te degraderen. Tegen FC Donderar maakte hij zijn eerste penaltydoelpunt voor de Brunanter club. In de Johan II Cup dat seizoen scoorde Van Marwijk enkele doelpunten in de voorrondes, maar Cape Cross geraakte niet bij de laatste zestien.

2014-nuEdit

Marco Van Marwijk

Van Marwijk kampte met een zware blessure in de zomer van 2014 en in de First League 2014-15 scoorde hij acht doelpunten. In de Johan II Cup maakte hij een belangrijk doelpunt in de achtste finales tegen de Helmond Raiders. Cape Cross FC strandde in de kwartfinale.

Ook in het seizoen daarop moest Cape Cross zorgen voor behoud op het hoogste niveau. Van Marwijk kon enkele belangrijke doelpunten maken in de competitie. Hij zorgt bovendien meestal voor de assists voor de doelpunten van Carlos Marin.

Internationale carrièreEdit

Van Marwijk speelde voor het Libertaans voetbalelftal onder 21 van 1998 tot 2003. In die reeksen scoorde hij vijftien keer in een hele hoop wedstrijden. Men wist toen al dat Van Marwijk snel een nationale ster zou worden voor het nationale team, maar door zijn vertrek naar Lovia in 2005 was het moeilijk om veel op te komen.

In 2004 maakte hij zijn debuut voor het nationale elftal in een vriendschappelijk duel tegen Georgië. Hij wist meteen het enige doelpunt van de wedstrijd te scoren. Van Marwijk werd opgeroepen voor het World Football Championship 2004. In zijn eerste negen wedstrijden scoorde Marco maar liefst vijf keer.

Pas in 2009 wist Van Marwijk weer wat selecties te strikken en ook op het veld te starten. Sinds zijn terugkomst naar Europa wordt hij veel meer opgeroepen en heeft hij zich bij de Keepkes tot een vaste basisspeler gepromoveerd. Onder coach Anthony Angelmar werd Van Marwijk één van de sterspelers van het nationale team.

Hij is ook bij Libertas de vaste penaltynemer en scoort regelmatig. Voorlopig scoorde hij 25 doelpunten voor Libertas. Marco wordt vaak als centrale spits aangesteld en krijgt vaak de bal toegepast om te scoren. Van Marwijk blijft ondanks zijn leeftijd voor het elftal spelen en is momenteel één van de sterspelers van Libertas en een zeer ervaren teamspeler binnen het elftal. Van de huidige generatie is hij bovendien de topschutter.

Persoonlijk leven Edit

Zijn ouders, Erik Van Marwijk en Suzanne van Leeuwen, werkten als ambtenaren in Skeend en Van Marwijks oudere broer is de amateurvoetballer Johan Van Marwijk. Via zijn vader is hij verwant met de Nederlandse voormalige voetballer en internationale coach Bert van Marwijk. De Brunanter Joseph van Marwijck was een Nederlands adellijk persoon die met anderen de onafhankelijkheid van Brunant in 1427 regelde. Van Marwijk was in 2014 één van de deelnemers van het eerste seizoen van het televisieprogramma Wie Je Bent. Daarin onderzochten genealogen de afkomst van Van Marwijk waardoor deze gegevens bevestigd werden.

Marco Van Marwijk leeft momenteel in Cape Cross in Brunant, maar woonde voordien in Lovia en in Skeend. Hij was verloofd met Elisabeth Gand, een vroegere schoolvriendin, tot 2011 wanneer hij haar huwde. Samen hebben ze één dochter, Sophie, geboren in 2013. Van Marwijk is bij het nationale elftal één van de topfavorieten. Hij keert regelmatig terug naar Skeend om een wedstrijd van zijn oude team te bekijken. In 2017 kocht hij een vakantiehuis nabij Aeroville voor een waarde van 1 400 000 euro.

Around Wikia's network

Random Wiki