Wikia

Crystal package settings
Werk in uitvoering: Aan deze pagina wordt momenteel druk gewerkt of zal druk gewerkt worden
This page is currently under construction
Info
Marese Laaglanden

De Marese Laaglanden is een heuvelrug en gebied van de Libertaanse provincie Esdoornheuvels. De heuvelrug ligt in het noorden van de provincie en staat bekend om haar ongereptheid.

De Marese Laaglanden zijn feitelijk een uitloper van het Wikigebergte. Het hoogste punt is de top van de Sint-Pieterheuvel die 401 m hoog is. De twee gemeenten die de Marese Laaglanden overtreft zijn voornamelijk Noordstrand, maar ook Apud Maro. De stad Newport die in het westen ligt beschikt over een klein stukje en wordt vaak niet tot de Marese Laaglanden geteld.

De noordoostelijke laaglanden maken deel uit van het Daerwyn Nationaal Park.

Economie Edit

Marese Laaglanden fruit

Appelbomen in de Marese Laaglanden in april 2013.

Het oostelijke gedeelte van de Marese Laaglanden is in feite een vochtig gebied dat een kleigrond heeft en uiterst geschikt is voor fruitteelt. De voornaamste twee soorten van fruit die geteeld worden in de Marese Laaglanden zijn grootfruit en kleinfruit. Onder grootfruit verstaat men appels en peren die rond augustus-september geoogst worden en het kleinsfruit, dat kersen, aardbeien, bessen, bramen en frambozen inhoudt, wordt in juni en juli geoogst. Vaak worden voor de oogst daarvoor seizoensarbeiders uit Oost-Europa gehaald.

Het westelijke gedeelte wordt eerder voor akkerbouw en veeteelt gebruikt. In de gemeente Noordstrand liggen enkele van Libertas' grootste landbouwbedrijven. Daarnaast bevinden zich, net zoals in de rest van de Esdoornheuvels, tientallen wijngaarden en -velden.

Ook stroopproductie, fruitveiligen en bosbouw zijn grote bronnen van economie die in de Marese Laaglanden beoefend worden door de plaatselijke bewoners van dorpen, maar tegenwoordig vestigen er meer en meer grote bedrijven.