Wikia

Marianne van Libertas

Marianne Alexandra Elizabeth Lievertas (30 maart 1681 - 30 december 1759) was een Libertaanse prinses. Ze was een dochter van prins Florentin van Libertas en diens vrouw Maria Van Neyt. Ze was een kleindochter van Koning Alexander II van Libertas.

Ze was door haar vader beloofd aan haar neef, de latere Robert IV van Libertas, maar uiteindelijk huwde ze een andere neef, de diplomaat Antoon Neyt. Het huwelijk vond plaats in Wikistad in 1700. Het koppel kreeg acht kinderen, waaronder een tweeling:

  • Maria Caterina (1700-1783)
  • Antoon Alexander (1701-1754)
  • Florentin Alexander (1701-1749)
  • Maria Anna (1703-1776)
  • Maria Victoria (1705-1750)
  • Maria (1708-1708)
  • Maria (1709-1711)
  • Willem Antoon (1711-1763)

In 1843 werd ze door het overlijden van haar neefje Rudolf Marinus de Gravin van Hendrikstad. Haar man zou als broer van Rudolf Marinus' vader, Marinus Neyt, de titel erven. Deze Rudolf Marinus was eveneens getrouwd met een kleindochter van Marianne, Alexandra Neyt.

Marianne woonde de laatste jaren van haar leven op het kasteel Hendrikstad, wat haar man had laten bouwen tussen 1732 en 1739. De prinses stond bekend vanwege haar liefde voor de kunsten. Haar privécollectie bevatte honderden schilderijen en was één van de grootste van Europa in haar tijd.

Around Wikia's network

Random Wiki