Wikia

Martin I van Libertas.jpg

Martin Alexander Adrian Van Draak (27 augustus 1772 - 31 oktober 1821) was van 1799 tot 1821 de achtste koning van Libertas. Hij was de zoon van Anna van Libertas en Koning Adrian II van Brunant. Haar moeder, een prinses van Libertas en dochter van Robert IV van Libertas, wilde haar zoon Martin op de Libertaanse troon. Bij het overlijden van zijn kinderloze oom Alexander III in 1799 besteeg Martin de troon als eerste koning van Libertas met die naam. Na het overlijden van Casimir Lievertas in 1798 werd Martin dat jaar kroonprins doordat alle mannelijke leden van het geslacht Lievertas, op de koning na, gestorven waren. Dit was de eerste keer in de geschiedenis van de koninklijke familie dat een buitenlander of een koning van een andere familie aan de macht kon komen.

Martin I van Libertas twijfelde om de achternaam Sobieski aan te nemen aangezien zijn grootvader langs vaderskant, Maximilian Jan Sobieski, niet zijn natuurlijke achternaam doorgaf aan Martinus' vader. Dit plan werd nooit uitgevoerd en de achternaam Van Draak bleef behouden. Zijn volledige voornaam is Engels door zijn Brunanter vader.

Hij was getrouwd met zijn nicht, Helena van Brunant, een dochter van Ambroos I van Brunant. Ze hadden vier volwassen geworden kinderen:

TitelsEdit

  • 27 oktober 1772 - 30 oktober 1798: Prins Martin Alexander Adrian Van Draak van Brunant
  • 20 december 1798 - 19 september 1799: Prins Martin Alexander Adrian Van Draak van Brunant, Hertog van Doveburcht
  • 19 september 1799 - 31 oktober 1821: Koning Martin Alexander Adrian Van Draak van Libertas, Prins van Brunant, Hertog van Avia, Hertog van Newport, Graaf van Noordstrand

Around Wikia's network

Random Wiki