Wikia

Martin Stefan van Libertas

Martinus Stefan Maximiliaan Van Draak (21 oktober 1821 - 26 juli 1899) was een Libertaanse prins en staatsman. Hij was de oudste zoon van prins Martin van Libertas en diens vrouw Maria van Savoye.

BiografieEdit

Martin Stefan werd tien dagen voor het overlijden van zijn grootvader Martin I geboren als Prins van Libertas. Zijn oom Dimitrius besteeg de troon en zijn vader Martin werd admiraal van de Koninklijke Marine.

De prins werd samen met zijn neef, de toekomstige Koning Rubeus I, opgevoed in Wikistad. Hij huwde Wilhelmina van Nassau-Weilburg, dochter van Willem van Nassau en Louise van Saksen-Hildburghausen, in 1847. Ze hadden zeven kinderen:

  • Viktor (1848-1850)
  • Louise (1851-1902)
  • Maximiliaan (1852-1930)
  • Willem (1855-1881)
  • Augusta (1856-1856)
  • Pauline (1858-1917)
  • Helena (1862-1897)

In 1855 trok Martin Stefan zich met zijn kinderen terug in Zuidpunt. Enkele jaren later brak de Libertaanse Revolutie uit. Hierna woonde Martin Stefan met zijn gezin anderhalf jaar in België, maar keerde nadien terug en woonde in Civitas Libertas. Na het overlijden van zijn vrouw in 1863 en eens al zijn kinderen groot genoeg waren, verhuisde hij met zijn minnares naar Engeland. In 1873 overleed zijn vader en erfde hij de titel Graaf van Alleburg. Martin Stefan ging wonen op het Paleis Van Draak dat zijn vader voor hem en zijn broers en zussen had laten bouwen.

De vroegere prins keerde zetelde vanaf 1884 acht jaar in de Grote Kamer van het Parlement waar hij eveneens voorzitter was. Hij was erg betrokken bij de Christelijke Partij en een trouwe vriend van president Louis Van Dinter. Hij werd verkozen als voorzitter van de Grote Kamer ten nadele van zijn achterneef Rupert. Hij vertegenwoordigde de adel op politiek niveau en onderhield nauwe contacten met zijn naaste familieleden zoals de voormalige Koning Rubeus II. De Grote Kamer werd afgeschaft in 1892 en Martin Stefan werd voorzitter van de Raad van Libertaanse Adel. Martin Stefan overleed in 1899.