Wikia

Sjabloon:Geschiedenis2

Marum was een kleine Romeinse nederzetting op het huidige Libertaans grondgebied. De Romeinse ruïnes zijn een grote toeristische attractie.

Geschiedenis Edit

Provincia Libertae.png

In het jaar 54 na Christus werd het dorpje Marum gesticht, aan de noordkust van de Provincia Libertae en in één van de uithoeken van de provincie. Het werd een populair badoord waar veel rijke en succesvolle mensen heen gingen om te ontspannen. Marum, een klein en elegant dorpje, raakte echter net zoals de andere plaatsen in verval toen alle rijke mensen de provincie verlieten rond het jaar 100.

Geografie Edit

Marum lag ten westen van het huidige Apud Maro, waar tegenwoordig veel mensen wonen met de achternaam "van Marum". Marum was verbonden met de rest van de provincie via de Via Marinus.

Noordstrand Edit

Ten noorden van het dorp Akkerdam in de gemeente Noordstrand werden in de jaren '20 van de 20e eeuw drie (half)intacte Romeinse villa's teruggevonden. Deze behoorden waarschijnlijk tot het dorp Marum.

Eén van de villa's had de afmetingen van 33m op 42m en al in 1815 werden enkele vondsten zoals oude stenen uit het Romeinse Rijk afkomstig gevonden. Van de andere villa's zijn niet alle muren en funderingen teruggevonden, maar het bewijs van drie Romeinse villa's in Noordstrand was er wel.

Zie ook Edit

Around Wikia's network

Random Wiki