Wikia

Mathilde Lievertas.jpg

Maria Mathilda "Mathilde" Roberta Lievertas (16 december 1600 - 15 juni 1659) was een Libertaanse prinses en dochter van Koning Robert I van Libertas en diens vrouw Alexandrina Neyt. Ze trouwde met Sigismund van Brandenburg en met hem kreeg ze tien kinderen waarvan er slechts vijf volwassen werden. Vanaf geboorte was ze een prinses van Libertas en door haar huwelijk werd ze ook markies van Brandenburg.

BiografieEdit

Mathilda werd geboren in Doveburcht waar haar vader, Robert Lievertas, zijn koninklijke ideeën uitvocht. Op zestienjarige leeftijd werd ze samen met haar zussen tot de eerste prinsessen van Libertas benoemd door de troonsbestijging van hun vader. In 1618 trouwde ze met Sigismund van Brandenburg. Hij was een zoon van Keurvorst Johan George van Brandenburg. Door dat huwelijk werd zijzelf een markies van Brandenburg waardoor ook haar kinderen die titel zouden verkrijgen:

  • Elisabeth Agnes (1619-1621)
  • Christian Ernst (1622-1697)
  • Friedrich August (1622-1622)
  • Sophia Maria (1625-1638)
  • Albert Heinrich (1629-1673)
  • Henriette Mathilde (1631-1672)
  • Maria Magdalena (1634-1702)
  • Johann Ludwig (1637-1698)
  • Albrecht Frederik (1638-1940)
  • Friedrich Martinus (1639-1639)

Tot haar door in 1659 zou Mathilda wonen in Slot Köpenick nabij Berlijn in Duitsland. Sigismund zou echter al in 1640 sterven aan de pokken. Ze werd begraven in de kerk van Küstrin. Vlak voor zijn dood werd Sigismund tot commandeur op de citadel van Spandau benoemd.

Around Wikia's network

Random Wiki