Wikia

Moferdt.jpg

Een moferdt.

De moferdt, voorheen ook mofferd genoemd, (Periophthalmus moferdtus) is een inheemse vissoort in Libertas; om precies te zijn is het een slijkspringersoort. De diersoort is ernstig bedreigd in Libertas, maar gedijt goed in Nyttfronsey. Het beest leeft voornamelijk in brakwater dat door de verouderde industrie nog veel in Nyttfron te vinden is.

EtymologieEdit

Moferdt komt van mofferd. Deze naam kreeg het beest omdat het zoveel op een Duitse curryworst lijkt.

De moderne naam moferdt is een spelling volgens het nieuwe Groene Boekje. Het Witte Boekje stelt moferd en mofert voor. Er was veel ruzie over tussen linguïsten of het met een -d of een -t moest en dus besloot men om voor -dt te kiezen zoals in veel werkwoorden al gebruikelijk was. Het meervoud van moferdt is moferdten.

LevensomstandighedenEdit

De moferdt leeft voornamelijk van kleine schelpdieren, waterinsecten en kleine planten. Het is dus een alleseter. De gemiddelde grootte is 30 cm. Opvallend zijn de bolle ogen om de prooi mee te kunnen vangen. De moferdt plant zich voort door eitjes te leggen die direct bevrucht zijn. Er is namelijk geen verschil tussen mannetjes en vrouwtjes. Dit zorgde ervoor dat ze in het verleden wel eens een plaag werden.

Een moferdt heeft longen en kieuwen en kan daardoor zowel op land als in het water ademen.

Moferdt tekening.jpg

Een wetenschappelijke tekening van de moferdt.

StatusEdit

De moferdt wordt door de Wikinational Conservation Organization als een bedreigde diersoort gezien. Ook op de Rode Lijst staat de diersoort als bedreigd.

TriviaEdit

  • West-Libertanen worden wel eens moferdt genoemd door de Nyttfroners.
  • Nyttfroners worden wel eens mofferd genoemd door Wikistadse mensen.

Around Wikia's network

Random Wiki