Wikia

Molenbeek
Naam Molenbeek
Bevolking 2
Burgemeester Dani Yusef Ali-Baba
Patroonheilige Ferdi Berghop

Molenbeek is een aardig grote gemeente van Libertas in de provincie Esdoornheuvels. Dankzij zijn haven is het westen met Nýttfrónsey verbonden met routes naar Nieuwvromen, Fridborg en Nordvik. De voetbalclub FC Molenbeek is hier gevestigd. Het dorp is gevestigd in een bosrijk gebied. Het Molenbeek stadion met een capaciteit van 10,000 is een grote publiekstrekker. Zo'n beetje half Molenbeek kan erin, en het stadion zit dan ook meestal tot de nok toe vol. Het Anfiisme is ontstaan in dit dorp. De Tahrim Veltmanboom is het belangrijkste bedevaartsoort van deze religie.

Geschiedenis Edit

Muhammed Elzenbos-Boularusi.jpg

Muhammed Elzenbos-Boularusi in 2009 op een recente foto.

De oudste naam van de huidige gemeente dateert uit de vroege 13e eeuw wanneer bij de rivier Molenbeek een dorpje lag dat Molenbeeck werd genoemd. Momenteel staan nog twee boerderijen op die plaats en liggen enkele resten van voormalige huizen. Het echte, huidige Molenbeek ligt enkele kilometers en zuiden van het dorpje Molenbeeck. In het boek Liber Wikistadt van Decius Neyes uit de 13e eeuw wordt een vermelding gemaakt van een rivier en een dorp met de naam Molenbeeck dat ook wel gewoon "Beeck" of "Molenveldt" genoemd werd. Volgens Neyes vielen de boerderijen en de katholieke kerk, gebouwd vanaf 1320, onder bevoegdheid van de Graven van Muntegu die het gebied door huwelijken in handen kregen.

Oorspronkelijk was dit een vissersplaatsje dat vijftig inwoners had. Toen de haven overgenomen werd door een islamitische familie werd de plaats sterk geïslamiseerd. Hier staat de enige moskee van Libertas, de Moskee al-Veltman.&nbsp Muhammed Elzenbos-Boularusi woont er sinds 2009. En ook Dani Yusef Ali-Baba woont er, en het beroemde hip-hop duo Willy & Kamal. Hun platenmaatschappij "Infernal Rap Disco Parti" opende er in 2007 haar deuren, zij is gelegen in de Moskeestraat 5. Er wonen dus behoorlijk veel bekende moslims. De moslims zijn goed geïntegreerd. Ze hebben geen problemen met de Christelijke en ongelovige buurtbewoners, maar respecteren die juist. Dat respect is wederzijds. Molenbeek is een erg "multi-culti" samenleving geworden. Nieuwe gerechten worden als gevolg hiervan in de restaurants gegeten. Dóner Kebab en Falafel zijn ongekend populair, en daartegen over staat dat de Libertaanse inwoners de Moslims aan de stampot hebben gekregen.

Op 4 februari in 2011 vond een schietpartij plaats. Zeker veertien mensen kwamen toen om het leven toen twee christenen in het wild begonnen te schieten.

SportEdit

Bestand:Molenbeek Stadion (in de bouw).jpg

Molenbeek is de thuishaven van het professionele elftal FC Molenbeek. Het hoogste elftal speelt sinds 2009 in de Libertan League. Het team doet het boven verwachting goed, vooralsnog. Bekend is ook het Molenbeek Stadion dat in Molenbeek staat en door de Molenbekers erg wordt gewaardeerd. De bouw van het stadion was een grote stap vooruit voor Molenbeek. Het gebouw is ontworpen door de beroemde architect Karl Hitzlsperger (bekend van het Operagebouw O Sole Mio). De aanbouw begon in 2007 en was al in 2009 voltooid.

De beroemde sterspeler en topscorer van de competitie, Ferdi Berghop, is een geboren Molenbeker. Hij speelde voor FC Molenbeek totdat hij op de vooravond van de competitie aan de club FC Contra United werd doorverkocht voor een riant bedrag in contanten en twee minder bekwame spelers. Berghop is tevens de patroonheilige van Molenbeek.

Plattegrond Edit

Doesert Doesveldbaai
Moskee al-Veltman
Moskeestraat 1
*1 Moskeestraat
Pistolet
Havenzicht 1
Kustpolitie
Havenzicht 2
O Havenzicht
Burger House
Boslaan 1
*1 Trento
Havenzicht 2
Protestantse kerk
Havenzicht 4
Infernal Rap
Disco Parti

Boslaan 3
Molenbaai
Boslaan 4
*2 Station Molenbeek
Boslaan 3b

Straatnamen

Galerij Edit

Around Wikia's network

Random Wiki