Wikia

Wikistad

N1

1.885pages on
this wiki
Add New Page
Talk12 Share
Sjabloon:N-weg
Basisdata
Lengte 20,7 km
Start Wikistad
Einde Civitas Libertas
Andere plaatsen geen
Bord Civitas Libertas.png

De N1 is een Libertaanse snelweg tussen Wikistad en Civitas Libertas. De weg heeft een lengte van 20,7 km en telt twee rijvakken in elke richting.

De weg werd in 1958 geopend door het Ministerie van Economie.

Het traject ten noorden van Wikistad staat bekend om zijn files. Dat gedeelte is tevens de huidige noordelijke ringweg van de Libertaanse hoofdstad.

Tracé Edit

De N1 begint ten noordwesten van Victoria, als expressweg. De weg loopt langs Victoria heen naar het zuiden toe, richting Wikistad. Net ten noorden van Wikistad buigt de weg af naar het westen en blijft het een expressweg tot aan de Brug van Wikistad, waar het weer een normale autoweg wordt. Bij de Wikistadse baai vormen de weg en de spoorweg de Wikistadslijn deze "Brug van Wikistad". Weer aan land is er heel gauw een grote en belangrijke rotonde. De N1 loopt door in westelijke richting en gaat langs de noordelijke wijken van Civitas Libertas. Daarna loopt de weg verder door naar het westen tot aan de Vuurtoren, waar het een bocht neemt naar het noorden, waar de weg uiteindelijk eindigt in een rustige en pitoreske kustplaats.

Geluidsoverlast Edit

Het gedeelte van de N1 naast Civitas Libertas zorgt voor veel geluidsoverlast. Op een moment viel de druppel die de emmer deed overlopen. Redelijk snel werd hiertegen een geluidswal gebouwd, tot vreugde van de lokale bevolking. Zo werd vlot een oplossing gecreeërd. Later werd de geluidswal dan ook uitgebreid naar de wijk Civitas Libertas-Strand.

Sjabloon:Wegen

Around Wikia's network

Random Wiki