Wikia

Brug van wikistad

De Brug van Wikistad.

Bord Civitas Libertas

De Nationale weg 1, oftewel de N1, is een Libertaanse autosnelweg tussen Wikistad en Civitas Libertas. De weg heeft een lengte van 20,7 km en loopt voor het grootste gedeelte over de Brug van Wikistad. Het traject staat bekend om zijn files doordat er op het grootste deel slechts twee rijvakken zijn in elke richting.

De weg werd in 1958 geopend door het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur als de eerste nationale weg van Libertas.

TrajectEdit

De N1 begint ten noorden van Wikistad in de wijk Tinge aan het knooppunt Tinge. Hier komen vier wegen bijeen: de N16 (Ring rond Wikistad), de N2 (richting Newport), de R3 (in Wikistad) en ten slotte de N1, de nationale weg richting Civitas Libertas. De N1 loopt zo'n 3 kilometer over het grondgebied van Wikistad. Hier heeft de weg drie rijvakken.

Voor de aanleg van de weg naar Civitas Libertas werd de Brug van Wikistad gebouwd in de jaren '50. Dit was het grootste bouwproject dat Libertas tot dan toe kende. Deze brug telt slechts twee rijvakken in elke richting, wat soms leidt tot files en opstoppingen. De brug zelf heeft een lengte van 14 kilometer en ook spoorlijn 1 loopt over de brug.

Eenmaal op het eiland Insula Prima aangekomen is er een afslag naar Het Gent. Dit dorp ten noorden van Civitas Libertas wordt gescheiden van het stadscentrum door spoorlijn 1 en de N1. Er is tevens een afslag naar de wijk Westoever. Hier is ook een grote carpoolparking aangelegd in 2004 om het toenemende verkeer te minderen. Ten noorden van de wijk Civitas is er de aansluiting met de R39 richting Hoogdalen.

GeluidsoverlastEdit

Het gedeelte van de N1 naast Civitas Libertas zorgt voor veel geluidsoverlast. Op een moment viel de druppel die de emmer deed overlopen. Redelijk snel werd hiertegen een geluidswal gebouwd, tot vreugde van de lokale bevolking en op aanvraag van gouverneur Michel Van der Wouden. Zo werd vlot een oplossing gecreëerd. Later werd de geluidswal dan ook uitgebreid naar de wijk Westoever.