Wikia

N4

De Nationale weg 4 is een autosnelweg tussen Wikistad en Zuidpunt met een lengte van 157 kilometer. De autosnelweg begint als een afrit van de N16, oftewel de Ring rond Wikistad, en doorkruist het ruwe Wikigebergte waarvoor de tunnels in het Wikigebergte een oplossing bieden. Deze spoorwegtunnels werden omgebouwd tot tunnels voor wegvervoer. De N4 heeft twee rijbanen in elke richting en werd in 1971 geopend door het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur.

TrajectEdit

De N4 begint ten zuiden van Villawijk en niet ver van het bos van Wikistad. De autosnelweg loopt richting het zuidoosten en passeert Dordrecht en Schaft. Nadien maakt de N4 een grote bocht richting Piatra, Horse Valley, Vrijberg om vervolgens de grens met Zuidpunt over te steken. Hier zijn velden naar Groenveld, Meerdam en ten slotte Zuidpunt.

De N4 loopt over vele rivieren en beken. Daarom zijn er tientallen bruggen gebouwd in het Wikigebergte.

WerkzaamhedenEdit

In 2017 opende een verbindingsstuk tussen de N4, die tot dan stopte in de gemeente Wikigebergte, en de voormalige N8. Deze laatste zou opgaan in de N4 waarmee de N4 verlengd werd tot Zuidpunt en langste autosnelweg van Libertas werd, nog langer dan de N14, met een totale lengte van 157 kilometer. Het traject van de tunnels onder de Muntijnen tot Zuidpunt (de voormalige N8) heeft slechts één rijbaan in iedere richting. Het plan vormde een onderdeel van het Mobiel 2025-plan.