Wikia

Naamsput

De Naamsput

De Naamsput is een oude waterput in het Romeins Park, Oude Wijk. Het is een nationaal monument.

Inscriptie Edit

De Naamsput bevindt zich op de binnenplaats van een klein gebouw dat destijds aan de rand van het park werd opgericht. De inscriptie Regibus Libertatis betekent: voor de koningen van de vrijheid en verwijst waarschijnlijk naar de oorsprong van de naam van het land. Vermoedt wordt, dat men Libertas afgeleid heeft van het woord vrijheid.

De Nationale Monumentendienst nam de Naamsput op in de lijst van de Libertaanse monumenten.

Geschiedenis Edit

Het grondwater van Libertas komt uit de bergachtige gebieden van Il Montagna langs de berghellingen naar beneden waar het insijpelt en grondwater wordt dat door de watervaste lagen van de felbegeerde Libertaanse klei wordt vastgehouden. Toen men indertijd een put delfde in het Romeins Park dat zich op het diepste punt van de vallei bevindt, liep het water de vallei in en vulde de waterput. De Naamsput is in feite een stromende grondwaterput waarvan het water werd gebruikt als drink- en waswater voor de Oude Wijk.

De waterput raakte buiten gebruik en is verworden tot een stille getuige van een rijk verleden in de schoot van het Romeins Park in het historische deel van Wikistad.

Bestand:Wikistad - Kleioven.jpg

Libertaans aardewerk Edit

De Libertaanse klei wordt nog steeds gebruikt voor het alomgekende Libertaanse aardewerk dat enkel in Wikistad wordt gevormd en gebakken en dat op 17 januari 2008 als eerste Libertaans streekproduct het label beschermde geografische aanduiding heeft gekregen van de UWN.

Alhoewel kleur en vormgeving in het verloop der jaren enigszins wijzigden, wordt het aardewerk nog steeds ambachtelijk vervaardigd.

Bronnen Edit

Zie ook Edit

Around Wikia's network

Random Wiki