Wikia

Nathaniel Ray Geleyns (2 oktober 1888 - 26 augustus 1944) was een Libertaans architect en lid van de adel. Zijn vader was de Australische zakenman Ray Geleyns en zijn moeder Elisabeth Van Draak, dochter van Koning Rubeus II van Libertas. Nathaniel was getrouwd met Carmen Van Draak. Samen met haar had hij drie kinderen:

Hij stierf samen met zijn broer James in 1944 bij een gasexplosie in Wikistad. Het jaar daarvoor werd hij door het Parlement tot baron Geleyns van Wikistad verheven.

Sinds 2003 reikt de Koninklijke Architectuurstichting de Nathaniel Geleyns-prijs uit, Libertas' meest prestigieuze architectuurprijs.

Architecturale carrièreEdit

Zijn bekendste werk als architect is de triomfboog van Wikistad. Dat monumentaal kunstwerk werd in Wikistads grootste park gebouwd. Ook werd hij als architect van grafmonumenten bekend. Tientallen herenhuizen in Wikistad en Muntegu die hij ontworpen had, werden tot Nationaal Monument benoemd, net zoals de grafmonumenten, de triomfboog en andere bouwwerken. Hij restaureerde ook de Rubeusfontein. Ook in het buitenland is Geleyns bekend. Hij ontwierp het nieuwe design van de afgebrande Alexanderkerk in Finskeby, Strasland in 1905.

Bekende werkenEdit

Alle onderstaande werken van Nathaniel Geleyns zijn gesitueerd in Wikistad.

Around Wikia's network

Random Wiki