Wikia

De nationale feestdag van Libertas vindt plaats op 24 maart. Het is de datum waarop Robert Lievertas zich in Doveburcht liet kronen tot eerste Koning van Libertas en hij begon aan het stichten van een koninkrijk na de gewonnen slag bij Wikistad.

24 maart is een officiële feestdag in Libertas waarop de meeste inwoners vrijaf krijgen. Indien deze dag op een dinsdag of donderdag valt, wordt er een brugdag gemaakt.

GeschiedenisEdit

Op de nacht van 23-24 maart 1616 vochten Robert Lievertas bij Wikistad de bekende slag bij Wikistad uit. Hierbij veroverden Lievertas en zijn gezellen de stad op de Fransen.

Lievertas liet zich op 24 maart 1616 tot eerste Koning van Libertas kronen in het kasteel Steenberg in Doveburcht in bijzijn van zijn familie en militaire aanvoerders. Hierna begon de vijfjarige Libertaanse Onafhankelijkheidsoorlog van 1616-1620 waarbij hij de hele eilandengroep onderwierp en het Koninkrijk Libertas stichtte.

Bij de staatshervorming van 2012 waarbij Libertas een monarchie werd, legde Hendrik Holten op 24 maart dat jaar de eed af als twaalfde Koning van Libertas.

ActiviteitenEdit

Ope dag voor de nationale feestdag houdt het Koninklijk Orkest in de Strandhal een groot concert in aanwezigheid van de Koning van Libertas en zijn partner.

In Wikistad woont de koninklijke familie het nationale defilé bij waarbij het Libertaans Leger en andere overheidsinstellingen zichzelf van hun beste kant tonen. In de voormiddag geeft de koning een toespraak gericht aan de bevolking, uitgezonden op radio en televisie.

In Wikistad wordt tevens elk jaar het Freiheitsfestival in het Silva de Arta in de Kunstwijk. Dit festival sluit onmiddellijk aan na de militaire optocht. In de wijk Middelburg vinden op het Vredesplein en de Rommelmarkt de Bierfeesten plaats. Deze avond wordt altijd afgesloten met vuurwerk.

Op 24 en 25 maart vindt in Muntegu in het Verloren Bos altijd Muntegu is Burning plaats. Dit is een groot openluchtfestival met internatioanle dj's.

Around Wikia's network

Random Wiki